
Iberia, en col·laboració amb l’esportista i influencer Àlex Roca, va presentar aquest divendres a Fitur l’app ‘Háblalo’, una tecnologia desenvolupada per l’startup argentina Asteroid. Aquesta eina innovadora permet que les persones amb dificultats de comunicació puguin viatjar de manera autònoma gràcies a funcions com la transcripció i la traducció simultània, a més d’un sistema de guiat per l’aeroport.
La presentació es va dur a terme a l’estand d’Iberia, amb la participació del conseller delegat i fundador d’Asteroid, Mateo Salvatto, la responsable de Sostenibilitat i Impacte Social d’Iberia, Ainoa Serrano, i la directora d’Experiència Client, Paula Lafora.
ÀLEX ROCA I L’IMPACTE DE LA TECNOLOGIA EN L’AUTONOMIA
Àlex Roca, reconegut per ser la primera persona amb un 76% de discapacitat física i paràlisi cerebral a completar la Titan Desert i maratons a Barcelona i París, va compartir la seva experiència amb entusiasme. “Gràcies a Iberia, les meves experiències des que arribo a l’aeroport són molt més fàcils”, va afirmar. Roca va confessar que en el seu primer vol, fa uns anys, “ho vaig passar malament i vaig decidir que no viatjaria mai més sol”.
“Algú està volent canviar el món al costat de les persones amb discapacitat o dificultats”, va destacar, subratllant la importància d’aquest tipus d’iniciatives per a l’autoestima de les persones amb discapacitat. Segons Roca, “tothom ha de tenir el dret a viatjar”.
També va elogiar ‘Parla’l’, afirmant que “la tecnologia, si la sabem utilitzar correctament, pot canviar el món”. Aquesta aplicació li ha permès comunicar-se amb fluïdesa en idiomes que no domina, demostrant que “en aquesta vida no tothom es pot comunicar de la mateixa manera”.
L’ORIGEN I EXPANSIÓ DE ‘HÁBLALO’
Mateo Salvatto, fundador d’Asteroid, va explicar que l’app va començar el 2016 per ajudar els alumnes sords de la seva mare. “El nostre objectiu és que aquesta app pugui estar integrada a tota la societat, no només a l’aviació”, va dir. Avui dia, ‘Háblalo’ ajuda 500.000 persones en 65 països, sense necessitat de connexió a Internet i disponible en 40 idiomes.
EL COMPROMÍS D’IBERIA AMB L’ACCESSIBILITAT
Segons Paula Lafora, aquesta iniciativa s’emmarca en un projecte més ampli d’Iberia, iniciat fa un any, per millorar l’accessibilitat dels vols. Entre altres mesures, s’ha creat un espai exclusiu al web amb informació sobre accessibilitat i un call center disponible 24 hores al dia. A més, Iberia col·labora amb entitats com Fundació ONCE o ILUNION i amb passatgers amb discapacitat, com Àlex Roca, per desenvolupar noves solucions inclusives.