La Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya ha denunciat avui en roda de premsa l’apatia del Departament d’Educació en el desplegament del model d’escola inclusiva i ha reclamat que l’escola inclusiva sigui una prioritat en l’agenda política i un tema de pais, independentment de qui governi.
La Plataforma ha mostrat la seva preocupació per la nul·la reacció del Departament al contundent informe que va presentat el Síndic de Greuges de Catalunya sobre educació inclusiva, sobretot en un moment on cada cop hi ha més alumnat als centres d’educació especial, les queixes de les famílies amb fills amb discapacitat a l’escola ordinària es multipliquen, i el nou conseller fins i tot ha deixat de parlar sobre inclusió.
Per tot plegat, ha urgit a redreçar la situació del model d’escola inclusiva a Catalunya, apuntant una sèrie d’accions a emprendre en aquest sentit:
1. Regular normativament els centres d’educació especial sostinguts amb fons públics a fi de donar compliment al que regula l’article 25 del Decret: poder ser proveïdors de serveis i recursos per als docents d’escoles i centres d’educació secundària.
2. Elaborar i publicar un pla d’accessibilitat de tots els centres educatius de Catalunya per garantir l’Accessibilitat Universal en tots ells.
3. L’elaboració i difusió d’un estudi avaluatiu sobre el funcionament dels CEEPSIR i de les SIEI.
4. La implantació progressiva de la figura de la infermera escolar a l’escola pública i concertada.
5. L’establiment d’un sistema d’indicadors quantitatius i qualitatius fiables, a fi de poder prendre regularment el pols a l’evolució del sistema inclusiu.
6. La publicació del mapa de recursos de l’escola inclusiva.
7. L’elaboració d’un estudi sobre la cultura inclusiva d’escoles i instituts a partir de l’anàlisi d’una mostra representativa de Projectes Educatius de Centre (PEC), la Proposta Pedagògica del centre (PPC) i altres documents de gestió, planificació i organització del centre.
8. Intensificar les accions inclusives a l’etapa postobligatòria.
9. Promoure el canvi legislatiu que permeti l’atorgament del títol de l’ESO adaptat als alumnes amb discapacitat que hagin assolit els objectius marcats al seu Pla Individual.
10. Posar en marxa una campanya de divulgació adreçada a famílies i professionals sobre el dret dels infants a una escolarització inclusiva i sobre els beneficis que la diversitat aporta al conjunt del grup classe.
11. Incidir dins del centre i dins l’aula en la Formació. Una formació d’acompanyament que pugui rebre el claustre i que els asseguri la confiança i els recursos universals per a poder fer realitat un centre i una aula participativa per tot l’alumnat.
L’objectiu d’aquesta crida, adreçada principalment a les famílies, entitats de l’àmbit de la discapacitat o diversitat funcional, entitats de la comunitat educativa, etc, és realitzar un moviment d’acció contundent que obligi al govern a redreçar el rumb de l’escola al nostre pais.