
Espanya ja totalitza 11 metalls a la competició parisenca (tres ors i vuit bronzes) i va arribar a situar-se novena al medaller provisional després de l’èxit de Llopis. Xina (20 ors, 15 plates i 7 bronzes), Gran Bretanya (10, 8 i 6), Brasil (8, 3 i 11), Països Baixos (6, 2 i 2) i Estats Units (5, 9 i 5) ocupen les cinc primeres posicions.
La reina Letizia va anar aquest matí a l’Estadi de França per veure la carrera d’Ouhdadi i felicitar-lo pel seu èxit, ia la tarda es va desplaçar al París La Défense Arena per fer el mateix amb Llopis, Delgado i Perales.
Letizia va estar acompanyada de la ministra d’Educació, Formació Professional i Esports, Pilar Alegría; el president del Consell Superior d’Esports (CSD), José Manuel Rodríguez Uribes; i el president del Comitè Paralímpic Espanyol (CPE), Miguel Carballeda.
Ouhdadi revalida el seu títol
Yassine Ouhdadi va aconseguir la primera medalla de l’equip espanyol durant aquest dissabte, la d’or dels 5.000 metres per a esportistes amb discapacitat visual (T13), de manera que va retenir el títol aconseguit a Tòquio 2020.
La cursa va transcórrer lenta amb tots els corredors agrupats fins que el grup va començar a estirar-se a falta de tres voltes, quan l’australià Jaryd Clifford va comandar la prova i Ouhdadi el va seguir. Els altres rivals es van anar despenjant a poc a poc.
Al revolt després de la meta ia dues voltes per al final, Ouhdadi va avançar amb esforç Clifford i la seva guia, i va accelerar amb superioritat fins a aixecar els braços abans de creuar la recta final, on ho va celebrar amb un gest d’efusivitat.
L’atleta espanyol va invertir 15’50’64 per guanyar la medalla d’or, mentre que el rus Alexandr Kostin, que competeix sota bandera neutral, va necessitar 15’52’36 per aconseguir la de plata després d’avançar a l’últim revolt Clifford , que va entrar tercer a la meta (15’55″23).
Tot i això, l’australià es va quedar després sense el bronze perquè va quedar desqualificat a causa d’una infracció del reglament relacionat amb la seva guia a la carrera, de manera que aquesta medalla finalment va ser per al rus Anton Kuliatin, també amb bandera neutral, que va parar el crono a 15’55″23.
Triple corona de Llopis
Per la seva banda, Íñigo Llopis va assolir aquest dissabte un dels moments més importants de la seva carrera esportiva al proclamar-se campió paralímpic dels 100 metres esquena S8, de manera que es va coronar amb l’únic títol que li faltava perquè ja va pujar a dalt de tot del podi a campionats del món i d’Europa.
Llopis va certificar a la piscina del Paris La Défense Arena que és el més consumat especialista del món en 100 metres i en la seva categoria. No en va, durant la fase classificatòria d’aquest matí va realitzar el millor temps dels participants (1’06’53). I es va presentar a París amb la millor marca personal de tots (1’05’32).
El nedador donostiarra es va llançar a l’aigua a la prova final disposat a completar la triple corona de campió internacional dels 100 esquena, títol que va aconseguir al Mundial de Manchester (Regne Unit) celebrat el 2023 ia l’Europeu de l’abril passat a Funchal (Portugal).
Llopis va anar de menys a més a La Défense Arena. El seu temps de reacció va resultar una mica superior al dels seus dos principals rivals, el japonès Kota Kubota i l’israelià Mark Malyar, però els va acabar superant al primer llarg de la piscina.
A més, va consumar la seva remuntada als 50 metres de tornada fins a aturar el crono en 1’05”58 (molt a prop de la seva millor marca personal), per davant de Kubota (1’07”03) i de Malyar (1’07” 42).
Ouhdadi va néixer a Ouarzazate (Marroc) i va arribar a Espanya quan només tenia sis anys perquè el seu pare va emigrar a Tarragona i hi va reagrupar la família. Va néixer amb cataractes no operables als dos ulls.
Maria Delgado torna al podi
Poc abans que Llopis, María Delgado va reeditar a La Defénse Arena el bronze als 100 metres esquena S12 que aconseguís fa vuit anys als Jocs de Rio 2016. La saragossana va parar el crono en tercera posició amb una marca d’1’11”33, el millor registre en una final paralímpica.
L’espanyola, que té discapacitat visual, es va classificar per a la lluita per les medalles amb el tercer millor registre, 1’12”35. Tot i que va començar molt fort a la final i va arribar al viratge en segona posició, al tram definitiu es va veure superada per la ucraïnesa Anna Stetsenko (1’09”43). El títol se’l va endur la brasilera María Carolina Gomes, amb 1’08”23.
María Delgado va començar a practicar natació amb 10 anys i cinc més tard, amb tot just 15, va debutar internacionalment amb la selecció espanyola al Mundial de Montreal (Canadà), on va anar ja va despuntar amb una quarta posició.
Teresa Perales, llegenda
La darrera a medalla de la jornada va ser per a Teresa Perales, que va estirar la seva llegenda esportiva en penjar-se la medalla de bronze dels 50 metres esquena S2 gràcies a un extraordinari coratge que el va portar a remuntar fins a tocar la paret de la piscina en tercer lloc.
Amb això, Perales acumula 28 medalles paralímpiques (7 ors, 10 plates i 11 bronzes) i amplia el reduït grup d’esportistes espanyols amb més metalls a Jocs -concretament set, des de Sidney 2000 fins a París 2024-. En aquest club també hi ha l’exatleta Puri Santamarta i el nedador Miguel Luque.
A més, la nedadora saragossana escala al tercer lloc històric d’esportistes amb més medalles a Jocs Paralímpics, només superada per l’exnadadora nord-americana Trischa Zorn (46 presses, entre Arnhem’80 i Atenes 2004) i la nedadora també nord-americana Jessica Long (29, encara que pot ampliar aquest número perquè competeix a París).
Perales arriba a la ciclista britànica Sarah Storey, també present a París 2024 i que suma 28 medalles paralímpiques. Darrere hi ha l’extirador suec Jonas Jacobsson, el nedador brasiler Daniel Días i l’exatleta, ciclista i esquiador suec Heinz Frei.
Perales va aterrar a terra parisenc amb la idea d’igualar les 28 medalles de l’exnedador Michael Phelps, l’esportista olímpic més premiat de la història, i es va inscriure en tres proves.
La nedadora saragossana va afrontar la final dels 50 esquena a la piscina de La Défense Arena amb el sisè millor temps classificatori de les finalistes i, en principi, una mica allunyada de les posicions de podi.
No obstant, va iniciar la carrera entre les primeres posicions, es va apartar momentàniament de les posicions de podi i, finalment, va acabar tercera després d’uns últims metres finals molt aparellada amb la italiana Angela Procida, que fet i fet va finalitzar quarta a dues centèsimes de l’espanyola , tot això sota la mirada de la reina Letizia a les grades.
Diplomes paralímpics
Altres esportistes espanyols no van pujar al podi de París 2024, però van aconseguir diplomes paralímpics.
Així, l’atleta Kim López va acabar quart en llançament de pes F12 amb un millor intent de 15,60 metres, de manera que no va poder reeditar el títol paralímpic obtingut tant a Rio 2016 com a Tòquio 2020. En aquesta prova, Héctor Cabrera va ser vuitè amb 12,92 metres com a millor marca.
A la tarda, Eduardo Uceda -que va competir amb el guia Diego Folgado- es va quedar a les semifinals dels 400 metres T11 amb un temps de 52”16, a només 12 centèsimes de classificar-se per a la final, de manera que va finalitzar cinquè en aquesta prova.
En natació hi va haver altres finalistes espanyols sense medalla: Ariadna Edo, quarta als 400 lliure S13; Emma Feliú, cinquena als 400 lliure S13; Iván Salguero, setè als 400 lliure S13; Miguel Ángel Navarro, setè als 50 esquena S1, i Álex Villarejo, vuitè als 100 esquena S12.
En ciclisme a la pista, Damián Ramos va finalitzar vuitè al Velòdrom Saint-Quentin-en-Yvelines durant la persecució de la classe C4 (4’35”156).
El taekwondo es va acomiadar aquest dissabte de París 2024 després de tres jornades al Grand Palais. Dalia Santiago va finalitzar setena en la seva estrena a uns Jocs Paralímpics.
Santiago (menys de 65 quilos de la classe K44) va derrotar a la primera ronda Manega Tapari, de Papua Nova Guinea, per 35-6, i va perdre a quarts de final davant la brasilera Debora Menezes per 15-17, i també a la repesca pel bronze davant de la grega Eleni Papastamatopoulou per 11-7
Altres esportistes
Per acabar, l’equip espanyol va comptar amb altres representants aquest dijous en diversos esports. Per exemple, l’atleta Sara Andrés va concloure desena en el salt de longitud T64 i el ciclista Ricardo Ten va ser tretzè al quilòmetre C1-3.
En rem, es van classificar per a la final B d’aquest diumenge Javier García (embarcació individual de la classe PR1) i l’equip format per Josefa Benítez, Verónica Rodríguez, Saúl Peña i Daniel Díaz (embarcació de quatre amb timoner PR3).
A boccia, es van acomiadar de la competició individual tant Amagoia Arrieta (BC1) com Vasile Agache (BC4) en perdre els seus últims partits de la fase de grups.
I en natació, van quedar fora de les finals Eva Coronado (200 lliure S14), Juan Ferrón (400 lliure S13), Mikel Erdozain (50 esquena S2) i José Ramón Cantero (50 lliure S11).
Font: Comitè Parlímpic Espanyol (CPE)

