
El Govern central va aprovar aquest dimarts una oferta d’ocupació pública (OEP) de 40.146 places, fet que suposa la convocatòria més gran de la història per quart any consecutiu i la primera vegada que reserva un 10% de les places a persones amb discapacitat.
«Superem per primera vegada els 40.000 llocs nous en plantilla i tripliquem els últims anys l’augment anual de plantilles respecte al que va passar entre el període 2012 i 2017», va declarar el ministre per a la Transformació Digital i la Funció Pública, José Luis Escrivá , a la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.
«En termes nets hem passat en el període 2012-2018 d’una pèrdua neta anual de 5.000 treballadors públics a un augment net de més de 5.000 el 2024», va afegir. A més, va destacar que es tracta d’una oferta de transició cap a un nou model basat en la planificació. “Aquest és un any de transició per arribar a un model que posi el focus de manera més clara en la planificació dels recursos humans”, va indicar el ministre.
En concret, de les 40.146 places de l’oferta ordinària (un 1,45% superior a la del 2023), 27.360 places seran per al torn lliure i 12.786 per a promoció interna. Així, 31.465 correspondran a l’Administració de l’Estat. D’aquestes, 20.840 seran novament ingrés i 10.625 de promoció interna.
Repartiment de places
De les places restants, 2.857 correspondran al Cos Nacional de Policia; 3.158 aniran a reforçar la Guàrdia Civil; i 2.666 es destinaran a les Forces Armades.
A més, per primera vegada es reserva el 10% a persones amb discapacitat, fet que suposa 3.147 places. De les 3.147 places, 629 es destinaran a persones amb discapacitat intel·lectual. Escrivà va defensar que les persones amb discapacitat intel·lectual són “de les més vulnerables i les més difícils de treballar en l’ocupabilitat”. Tot i això, ha assegurat que amb persones amb discapacitat intel·lectual “es treballa molt bé i poden fer tasques en la Funció Pública”.
El titular de Funció Pública va detallar que per reforçar l?àmbit local 501 places es destinen als funcionaris locals amb habilitació nacional, mentre que per a atenció a la ciutadania són 8.440 places de torn lliure dels subgrups C1 i C2. Així mateix, es va referir a una «oferta històrica» de 2.520 places de torn lliure a l’administració de justícia.
Sectors estratègics
Per sectors estratègics, anàlisi i gestió de polítiques públiques crearà la major ocupació, amb 7.286 places, seguit de cohesió social i ocupació pública inclusiva (2.879 places), reforma integral i modernització de justícia (2.525 places), transformació digital (1.804 places) i infraestructures i ecosistemes resilients (1.386 places).
Després hi ha l’àmbit d’institucions penitenciàries (923 places), R+D+i (886 places), altres sectors (618 places) i salut pública juntament amb l’Institut Nacional de Gestió Sanitària, Ingesa (612 places).
El Reial decret d’oferta crearà 9.102 llocs de treball nets, dels quals 4.940 seran places addicionals en sectors prioritaris i 4.162 més utilitzant instruments de planificació per dotar de nous serveis públics la ciutadania.
Dins aquest capítol hi ha les 1.098 places per a Seguretat Social, la base logística de Defensa, l’Agència Espanyola de Supervisió de la Intel·ligència Artificial (AESIA), la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), el Museu del Prado i Ports de lEstat. A més, es cobriran les 11.738 baixes del 2023 amb nous empleats.
Taxa de reposició
A la roda de premsa, Escrivà va reconèixer que l’OEP del 2024 manté la taxa de reposició, tot i que el Ministeri està treballant en un nou model per als propers anys, tal com va avançar el mateix ministre al començament de l’any.
“Aquest any de transició hem hagut de funcionar amb instruments no prou flexibles”, va dir, que “ens empenyen a una estructura de recursos humans que encara té massa inèrcia”. Per això, segons la seva opinió, aquesta oferta d’ocupació “no abunda a posar al centre els treballadors, que ha de ser l’element central del nou model”.
“Estic convençut que tindrem resultats molt aviat perquè el proper any puguem tenir una oferta també molt gran, però a més més flexible”, va concloure Escrivá.

