
Aquest curs acadèmic comença a Espanya amb prop de nou milions d’alumnes tornant a les aules, afrontant un repte clau marcat per la Llei Orgànica de l’Educació (LOMLOE): garantir que tots els nens i nenes amb síndrome de Down puguin accedir a una educació de qualitat en escoles ordinàries, juntament amb els seus companys sense discapacitat.
La coneguda com a ‘Llei Celaá’, aprovada fa quatre anys, estableix en el seu article 74 el compromís de desenvolupar un sistema educatiu inclusiu. Aquest article subratlla que “el Govern, en col·laboració amb les Administracions educatives, desenvoluparà un pla perquè, en el termini de deu anys, els centres ordinaris comptin amb els recursos necessaris per poder atendre en les millors condicions l’alumnat amb discapacitat”.
No obstant això, la realitat dista molt d’assolir aquest objectiu. Cada any, centenars d’alumnes amb discapacitat intel·lectual són enviats a centres d’educació especial o es veuen obligats a canviar a aquesta modalitat a causa de la manca de suports, recursos o compromís en els centres ordinaris. Actualment, 41.000 alumnes amb discapacitat es troben escolaritzats en alguna forma d’ensenyament segregat.
El president de Down Espanya, Mateo San Segundo, va expressar la seva frustració en aquest sentit, afirmant que “la situació actual en l’educació és frustrant perquè està involucionant. Avui dia, cap nen amb síndrome de Down hauria de quedar fora del sistema educatiu ordinari perquè si l’educació no és inclusiva, no és una educació de qualitat”.
Un informe recent del Comitè de l’ONU sobre els drets de les persones amb discapacitat assenyala que Espanya incompleix greument el dret a l’educació inclusiva, ja que no elimina les barreres d’accés a l’escola ordinària per a l’alumnat amb discapacitat ni garanteix la seva continuïtat en l’ensenyament secundari.
En resposta a aquesta situació, Down Espanya ha llançat la campanya ‘Vull anar a l’escola amb tu’, amb l’objectiu de conscienciar sobre la necessitat de transformar el sistema educatiu perquè l’educació inclusiva sigui una realitat. Aquesta campanya subratlla la importància de comptar amb els suports i ajustos necessaris per respondre a la diversitat de l’alumnat, respectant el dret a l’educació dels nens amb síndrome de Down.
San Segundo emfatitza la urgència d’elaborar un ‘Pla d’Inclusió Educativa’ que compleixi amb els requeriments de l’ONU i compti amb el compromís de tots els agents implicats: Govern, Administracions Públiques, professionals de l’educació, el tercer sector i les famílies de l’alumnat amb síndrome de Down.