
Les aportacions realitzades a patrimonis protegits de persones amb discapacitat per part del cònjuge, familiars en línia directa o col·lateral fins al tercer grau, o tutors i acollidors, donen dret a una reducció de la base imposable de l’aportant en la declaració de la renda, amb un límit màxim de 10.000 euros anuals. Aquesta mesura, detallada per l’Agència Tributària, beneficia especialment les persones amb discapacitats psíquiques d’un grau igual o superior al 33% o amb discapacitats físiques o sensorials d’un grau igual o superior al 65%.
Si diverses persones contribueixen al mateix patrimoni protegit, el límit conjunt de reducció s’estableix en 24.250 euros anuals, segons l’informe «Mesures per rebaixar el teu IRPF 2024» elaborat per l’Associació Espanyola d’Assessors Fiscals (Aedaf).
Aquest tipus d’aportacions poden ser tant dineràries com no dineràries i inclouen supòsits de relació directa, com ara pare, avi, fill, nét o germà, així com parents en línia col·lateral, com nebots. També s’hi inclouen les aportacions fetes pel cònjuge o per aquelles persones que tinguin a càrrec una persona amb discapacitat sota tutela, acolliment o curatela representativa, d’acord amb les reformes del Codi Civil.
D’altra banda, les aportacions rebudes per la persona amb discapacitat titular del patrimoni protegit generen rendiments del treball, que estan exempts d’impostos fins a un límit màxim anual equivalent a tres vegades l’IPREM. Aquesta exempció permet garantir una fiscalitat més favorable per a les persones amb discapacitat i per als seus familiars contribuents.

