
Amb motiu del Dia Internacional de les Dones, Randstad ha publicat l’estudi ‘Dones i universitat’ que destaca que la presència femenina en l’ensenyament superior ha crescut substancialment durant el darrer curs, el 2019-20, contabilitzant al presència de 124.633 dones, un 10,8% superior a la registrada el curs anterior, i trencant amb la tendència de caiguda experimentada durant els darrers anys.
El pes de les dones respecte al total d’egressats també ha registrat màxims durant el darrer curs. Actualment se situa al 59,8% quatre dècimes més que el curs anterior i 1,3 punts percentuals per davant de la taxa registrada el curs 2015-2016.
“L’augment de la presència de les dones a la Universitat és sens dubte una bona notícia per a la seva ocupabilitat. Però la formació no hauria d’acabar el darrer dia dels estudis, sinó continuar durant tota la seva trajectòria professional per assegurar que són capaços d’aprofitar totes les oportunitats que ofereix el mercat laboral”, assegura Valentín Bote, director de Randstad Research.
Set de cada deu titulades de Ciències de la Salut són dones
Quant a tipus d’estudis, les dones tenen més presència a les titulacions relacionades amb les Ciències de la Salut en concret un 71,2%, seguides per les d’arts i Humanitats (66,1%) i Ciències Socials i Jurídiques (64,5%). La presència és pràcticament igual que la dels barons en el cas dels estudis de Ciències (54,5%) i minoritària a Enginyeria i Arquitectura (27,5%).
En concret, les titulacions amb més presència femenina són les d’educació (80,7%), enginyeria tèxtil (77,8%) i biomedicina (75,4%), seguides per salut i serveis socials (72,4%), enginyeria alimentària (71,8%), ciència i tecnologia dels aliments (70,2%) i arts i humanitats (64,9%).
D’altra banda, els estudis amb menor presència femenina són els relacionats amb la informàtica (12,8%), com a desenvolupament de programari i d’aplicacions (12,3%), desenvolupament de videojocs (12%), enginyeria de computadors (9,9%), i disseny i administració de bases de dades i xarxes (6,9%). Altres estudis amb un pes reduït de dones són enginyeria mecànica (13,9%), enginyeria de l’automòbil (15,4%) i enginyeria electrònica, indústria i automàtica (15,9%).
Aquest estudi també ha analitzat la presència femenina a les titulacions universitàries tenint en compte el lloc on es duen a terme els estudis. D’aquesta manera, La Rioja (68,5%), Balears (64,7%) i la Regió de Múrcia (63%) són les comunitats on la presència de la dona a la universitat és més gran, seguides per les Canàries (62,8%), Castella-La Manxa (61,9%), Andalusia, Galícia (totes dues amb el 61,2%), Extremadura (60,5%) i Castella i Lleó (60,2%).
Amb percentatges inferiors a la mitjana nacional (59,8%), es troben la Comunitat Valenciana (59,5%), la Comunitat de Madrid (59%), Catalunya (58,5%), Euskadi (58%) i Astúries (57,9%). Tanquen la llista, amb la menor presència de dones a la universitat del país, Aragó (57,8%), Navarra (57,4%) i Cantàbria (53,1%).


