
El recinte de la Farga de l’Hospitalet es convertirà del 5 al 8 de novembre en el punt de trobada de l’artesania i les manualitats amb la celebració de Creativa Barcelona. L’esdeveniment, que pretén superar els 30.000 visitants registrats el 2025, oferirà quatre jornades dedicades a la creació manual per desconnectar del món digital. Aquesta nova edició destaca per la seva aposta intergeneracional i per una clara dimensió social focalitzada en el benestar de la gent gran, un dels col·lectius que pateix amb més freqüència les conseqüències de l’aïllament.
Una acció solidària per aconseguir un Nadal sense solitud per a les persones grans
Davant el repte social que suposa l’aïllament no desitjat en la vellesa, l’organització del certamen apella a la solidaritat dels assistents per portar o elaborar al mateix recinte una targeta de Nadal feta a mà. Cada felicitació anirà adreçada de manera personalitzada a una persona gran concreta per oferir-li un gest d’afecte durant les festes.
“Volem convertir alguna cosa tan senzilla com dedicar temps a fer una targeta de Nadal en un gest per pal·liar, tot i que sigui per uns instants, la solitud que senten molts dels nostres grans. Però no volem que sigui de forma aleatòria, per això, cada targeta serà nominativa: qui la faci sabrà el nom de la persona que la rebrà”, assenyala Juli Simón, president de la Fundació FiraGran.
Ampliació de disciplines amb ceràmica, bricolatge i un espai infantil
La programació d’enguany comptarà amb més de 130 expositors, més de 20.000 productes i una xarxa d’aules on s’impartiran més de 1.000 tallers. L’oferta inclou tècniques com la costura creativa, el patchwork, el scrapbooking, la pintura, la cianotípia, la fotografia vegetal, el lacre o l’enquadernació Kangxi. Com a novetats principals, la ceràmica tindrà un paper protagonista amb tallers de la ceramista Nati Carili (@ceramicaconnati), mentre que el bricolatge s’incorpora per primer cop gràcies a Servei Estació, empresa que també patrocinarà tallers exprés de 45 minuts a l’espai Make & Take.
“La incorporació d’aquesta disciplina respon a una evolució del sector i dels aficionats, que van més enllà de les tècniques convencionals o tradicionals. El DIY està més a l’alça que mai”, subratlla Daniel Foncillas, codirector de Creativa Barcelona.
Per afavorir la participació de les famílies amb gent gran i infants, el Salón estrena l’aula Creativa Kids, on l’equip de Toysline dinamitzarà activitats mentre els adults recorren la fira. “L’objectiu no és únicament entretenir els nens mentre els grans fan altres coses; es tracta de generar un espai en què pares, mares, avis i fills puguin compartir una activitat creativa, sense presses i amb una creació que puguin portar-se a casa”, afegeix Daniel Foncillas. Així mateix, el programa Creativa Women recuperarà les propostes de benestar i emprenedoria femenina.
Portugal com a país convidat
L’esdeveniment tindrà Portugal com a nació convidada. La decoració de l’entrada, dissenyada per Toys Line i Okto, rebrà els assistents amb motius tradicionals com els azulejos i el gal de Barcelos. La inauguració oficial serà el 5 de novembre a les 11 h amb la presència de la cònsol de Portugal a Barcelona.
El recinte acollirà propostes del sector tèxtil lús com Catarina Registo Atelier, Fora da Caixa, Retrosaria Linhas & Pontos i Filohmena, així com la tradició de les nines de drap de Muñecas Oficina da Leonor i Rute Granja. També hi seran presents els productes d’aromes de Marta Craft i l’oferta gastronòmica de A Casa Portuguesa amb els seus pastéis de Belém.
Les entrades es mantenen a un preu de 3 euros i seran gratuïtes per als menors de 5 anys.
