Plena Inclusió instrueix l’Administració de l’Estat en l’ús de la intel·ligència artificial per a la Lectura Fàcil

La confederació imparteix un curs online per a una vintena de professionals del Ministeri de Transformació Digital centrat en l'accessibilitat cognitiva, que s'ha dut a terme entre el 13 de maig i el 2 de juny

Plena Inclusió instrueix l'Administració de l'Estat en l'ús de la intel·ligència artificial per a la Lectura Fàcil
Curs sobre IA en lectura fàcil // Foto: Plena Inclusió

El desplegament de les noves tecnologies s’ha convertit en un aliat estratègic per blindar els drets de les persones amb dificultats de comprensió. La confederació Plena Inclusió ha impartit una acció formativa especialitzada sota el títol Uso de la IA para la edición de textos en Lectura Fácil, dirigida específicament al personal del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública. Aquesta instrucció tècnica s’ha dissenyat per ensenyar a utilitzar les eines d’intel·ligència artificial com un suport en l’adaptació de continguts, una metodologia que potencia l’accessibilitat cognitiva per fer qualsevol text més intel·ligible per a la ciutadania.

La iniciativa, desenvolupada íntegramente en format online, va comptar amb la participació de 20 professionals amb perfils diversos lligats a l’administració pública, com ara auxiliars administratius, membres dels cossos especials d’informàtica i responsables de les pàgines web i intranets del ministeri. Es tracta d’àmbits on l’accés universal a la informació resulta clau. Tot i el potencial d’aquests sistemes automatitzats, el director de Plena Inclusió, Enrique Galván, ha advertit del risc de voler utilitzar la tecnologia per desplaçar les persones validadores, una tasca que només correspon a persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament que s’han format expressament per a aquesta feina.

El valor insubstituïble de la validació humana

La importància d’assegurar un procés mixt on intervingui el col·lectiu és fonamental per a l’entitat. En paraules de Enrique Galván: “La IA és una gran aliada per millorar l’accessibilitat, però no fa miracles per si sola: no genera materials en Lectura Fàcil de forma automàtica. Per aconseguir-ho, es necessita un procés en el que persones amb dificultats de comprensió, entre elles persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, puguin validar els textos adaptats. De fet, la figura professional del validador o la validadora se ha convertit en una nova via de inclusió laboral, generant nichos de empleabilitat per a les persones amb discapacitat intel·lectual”.

L’activitat va comptar amb docents de Plena Inclusió Extremadura i membres de la Xarxa d’Accessibilitat Cognitiva, combinant perfils amb i sense discapacitat. El temari va analitzar primer els fonaments de la Lectura Fàcil, els biaixos i els riscos de la intel·ligència artificial, per després passar a la pràctica de l’edició de textos. Des de l’equip docent es va insistir que aquestes eines estalvien temps tècnic, però requereixen sempre control: “Las herramientas de inteligencia artificial son un apoyo para adaptar textos a lectura fácil, que facilitan el trabajo de adaptación y permiten ahorrar tiempo. Pero siempre es necesaria la intervención humana de profesionales con y sin discapacidad intelectual, para revisar, validar y garantizar que los contenidos respetan el contenido de los textos originales, lo amplían cuando es preciso, cumplen con las pautas y recomendaciones de lectura fácil y son realmente comprensibles”. Per a l’organització, aquesta col·laboració referma la urgència que les administracions públiques incorporin la Lectura Fàcil en els seus canals oficials de comunicació de la mà de les mateixes persones amb discapacitat.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES