
La Fundació Ampans ha dut a terme el lliurament de l’onzena edició del seu Premi d’Investigació i Innovació, una convocatòria d’abast biennal que té com a objectiu prioritari reconèixer la tasca i el compromís d’equips investigadors orientats a millorar la qualitat de vida d’aquest col·lectiu, facilitant a la vegada la transferència d’aquest coneixement cap a la pràctica professional.
Un jurat professional format per experts dels sectors sanitari, acadèmic i de la investigació social va determinar el repartiment d’un import global de 12.000 euros entre tres projectes de recerca, seleccionats per la seva incidència directa en el suport a les persones. El primer premi, que compta amb una dotació de 6.000 euros, ha estat atorgat a la iniciativa Decideixo Jo: Eines inclusives per a l’autonomia en salut, un treball desenvolupat per la Fundació Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta que dissenya instruments accessibles per a la presa de decisions mèdiques en pacients amb discapacitat intel·lectual i autisme.
El segon guardó, dotat amb 4.000 euros, ha reconegut l’estudi del psicòleg forense Francisco Núñez Valdivia, titulat Obtenció del testimoni de víctimes amb Trastorn de l’Espectre Autista, el qual aprofundeix en les barreres i necessitats d’aquestes persones dins dels processos judicials. Finalment, el tercer reconeixement, de 2.000 euros, ha estat per a l’entitat Més Tu Fundació de Suport pel projecte CONTROL’ART: llibre il·lustrat sobre epilèpsia per a persones amb discapacitat intel·lectual, un volum elaborat mitjançant processos de cocreació i sota criteris de lectura fàcil.
Durant l’acte, la reflexió ètica va centrar bona part de l’atenció de la mà de la professora de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, Ester Busquets, qui va incidir en la responsabilitat dels investigadors socials i sanitaris. L’experta va defensar fermament que “la investigació no pot avançar al marge de les persones; ha de situar sempre la dignitat i els drets al centre de qualsevol innovació”. En la mateixa línia, va manifestar que “fer recerca en l’àmbit de la discapacitat implica escoltar activament les persones i incorporar-les com a agents amb veu pròpia, no només com a objecte d’estudi”, afegint finalment que “l’ètica no és un límit a la innovació, sinó la condició que la fa legítima i transformadora”.
La jornada va comptar també amb un espai per a la reivindicació a través de la sàtira i la mirada crítica gràcies a la intervenció del comunicador Marc Buxaderas. L’actor va obrir la celebració amb la representació del seu monòleg Posa un discapacitat a la teva vida, a través del qual va connectar amb l’auditori defensant la normalització de la diversitat i assenyalant que la discapacitat no és el problema real, sinó el fet que l’estructura social actual no estigui dissenyada per incloure a tothom. L’esdeveniment s’ha reafirmat d’aquesta manera com un punt de trobada clau per defensar un model de societat on tota la ciutadania pugui decidir sobre la seva pròpia vida.


