Plena Inclusió defensa l’Ocupació Personalitzada per promoure la inclusió laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual

Una jornada al Ministeri de Drets Socials reuneix experts i entitats per analitzar els èxits d'aquest model, mentre la confederació reclama un finançament estable davant la realitat que el 98% de les persones amb grans necessitats de suport no té feina

Plena Inclusió defensa l'Ocupació Personalitzada com a metodologia eficaç per a la inclusió laboral de milers de persones amb discapacitat intel·lectual
Una de les presentacions de la Jornada d’Ocupació Personalitzada // Foto: Plena Inclusió

La seu del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 a Madrid ha acollit una jornada tècnica on s’han reunit representants institucionals, de l’àmbit acadèmic, organitzacions socials i especialistes per avaluar els progressos, resultats i desafiaments de l’ocupació personalitzada. En aquest context, Plena Inclusió Espanya ha reivindicat amb fermesa aquesta metodologia com una eina d’alta eficàcia per promoure la inserció laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, posant un èmfasi especial en aquells perfils que requereixen un nivell més elevat de suports per accedir al mercat de treball.

La trobada ha servit per visibilitzar com aquest sistema organitzatiu contribueix de manera directa al compliment del dret al treball en condicions d’equitat. Els estudis presentats constaten que l’Ocupació Personalitzada resulta especialment útil per a millorar l’accés a l’ocupació de persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 65%, així com per a aquells ciutadans que queden exclosos d’altres serveis tradicionals de suport. L’acte ha posat en relleu la urgència d’aquestes mesures partint de les dades del proper informe Tots Som Totes, elaborat per Plena Inclusió juntament amb l’INICO (Universitat de Salamanca), el qual revela una crua realitat sectorial: el 98% de les persones amb grans necessitats de suport no treballa.

Durant les sessions s’han exposat diverses pràctiques dutes a terme tant per administracions públiques com per organitzacions del tercer sector. La directora adjunta de Plena Inclusió Espanya, Laura Espejo, ha recordat que les avaluacions d’aquestes experiències pilot confirmen un impacte clarament positiu en la col·locació i el manteniment dels llocs de treball a mitjà termini. Per aquest motiu, Laura Espejo ha defensat la necessitat de consolidar la continuïtat dels contractes un cop transcorreguts sis mesos des de la finalització de les intervencions directes.

- PUBLICITAT -
Perfectament Imperfecta

Obstacles estructurals i demandes de finançament permanent

Malgrat els bons indicadors, la jornada també ha servit per radiografiar el nivell d’implantació actual d’aquest model dins del moviment associatiu i per assenyalar les principals traves que en frenen l’expansió. La confederació, que agrupa un teixit de 950 associacions i dona suport a més de 150.000 persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies, ha subratllat que els principals impediments són la manca de fons econòmics suficients i l’escassetat de professionals que comptin amb una formació específica en aquesta metodologia concreta.

Davant d’aquest escenari, l’organització ha instat les autoritats a dissenyar polítiques públiques que assegurin recursos econòmics estables per a la implantació de l’Ocupació Personalitzada. L’objectiu és equiparar aquest sistema a altres metodologies ja consolidades i d’èxit reconegut, com és el cas de l’ocupació amb suport, que ja ha demostrat històricament la seva capacitat per elevar l’ocupabilitat d’aquest col·lectiu.

Al llarg dels darrers dos anys, Plena Inclusió Espanya ha executat diversos programes pilot per expandir el potencial d’aquesta metodologia. Aquestes proves s’han combinat amb altres mecanismes estratègics com l’acreditació de competències professionals o els serveis d’orientació educativa i laboral per a joves, demostrant així la gran versatilitat d’aquest model per adaptar-se perfectament a les diferents fases del cicle vital i formatiu de cada persona. La jornada ha clos reafirmant el compromís de l’entitat amb els sistemes d’atenció centrats en l’individu per fer efectius els seus drets.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES