
La Federación Nacional ASPAYM ha posat en marxa el programa de formació online titulat ”Coneixent els meus drets i recursos”. Aquest cicle, de caràcter gratuït, s’adreça a persones amb discapacitat, als seus familiars, a professionals d’entitats federades i a qualsevol persona interessada a aprofundir en el marc legal i els recursos disponibles per a la defensa efectiva dels seus drets.
El programa s’estructura en tres sessions que se celebraran els dies 9, 11 i 16 de desembre de 2025, en horari de 10:30 a 11:30 hores. La iniciativa comptarà amb la participació d’especialistes en diferents matèries, com el dret de la discapacitat, l’accessibilitat, el col·lectiu LGTBI, la mobilitat personal i les prestacions laborals i de seguretat social.
Detall del programa de sessions i ponents
- Dimarts 9 de desembre de 2025: L’assistència personal en la discapacitat física. La primera sessió tractarà sobre ”L’assistència personal en la discapacitat física: dret, accés i arguments per exercir-lo”. La ponent serà Ángeles Blanco, advocada especialitzada en dret de la discapacitat i LGTBI.
- Dijous 11 de desembre de 2025: Drets laborals i prestacions. La segona jornada se centrarà en ”Drets laborals i prestacions: prestacions d’incapacitat permanent i la seva compatibilitat amb la feina”. La ponència serà a càrrec de Lorenzo Pérez, CEO de Fidelitis, experts en Dret Laboral i Seguretat Social.
- Dimarts 16 de desembre de 2025: Dret a la mobilitat personal. L’última sessió abordarà el ”Dret a la mobilitat personal: transport públic accessible”. En aquest cas, hi participaran dos ponents: Carlos Sánchez, tècnic de la Dirección de Accesibilidad e Innovación de Fundación ONCE, i Esther Ramiro, arquitecta tècnica a la Fundación ONCE / Inserta.
L’objectiu primordial del programa és facilitar ”eines clares i accessibles” perquè les persones amb discapacitat puguin conèixer i defensar els seus drets. Els organitzadors han assegurat que es proporcionaran ”explicacions clares i senzilles del que estableix la llei”, juntament amb recursos per identificar i entendre les opcions disponibles. A més, les trobades estan concebudes com un espai per ”resoldre dubtes” i consultar directament els professionals especialitzats.
Aquesta iniciativa es desenvolupa gràcies a una subvenció atorgada pel Ministerio de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030, amb càrrec a l’assignació tributària de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l’Impost sobre Societats. El cicle de sessions s’alinea amb la missió de l’ASPAYM de promoure l’autonomia personal, la inclusió i l’accés a la informació de les persones amb discapacitat.
Les inscripcions ja es poden formalitzar mitjançant el formulari habilitat per l’entitat a la web de la iniciativa.

