El 73% de les cuidadores no professionals són dones d’entre 50 i 65 anys

La Universitat de Lleida ha acollit l’onzena Jornada INNSOC 2025 sota el títol “Xarxa de cures, un compromís comunitari”, on s’ha debatut la necessitat de models de cura justos per evitar la sobrecàrrega femenina

El 73% de les cuidadores no professionals són dones d’entre 50 i 65 anys
Un moment de la Jornada INNSOC // Foto: Universitat de Lleida

La Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL) ha estat l’escenari de l’onzena edició de la Jornada INNSOC, l’esdeveniment anual d’innovació social organitzat per la Càtedra d’Innovació Social de la UdL. La trobada, que ha reunit experts, entitats, professionals i ciutadania, ha servit per reflexionar sobre el paper central de les cures com a eix de cohesió comunitària i desenvolupament social.

La Càtedra d’Innovació Social de la UdL, l’única càtedra universitària a Catalunya enfocada en la felicitat, el benestar i la innovació social, i dirigida pel Dr. Carles Alsinet, va posar el focus en la manca d’equitat del model de cures actual.

La Dra. Mireia Roca, investigadora del Grup de Recerca d’Innovació Social de la Universitat de Barcelona i membre de la Xarxa pel dret a la cura, va subratllar la profunditat de la desigualtat de gènere en aquest àmbit. La Dra. Roca va exposar una dada molt significativa: “Un 69,8% de les persones en dependència són ateses únicament per la família i el 73% dels cuidadors són dones de 50 a 65 anys”.

Aquesta realitat, segons l’experta, “evidencia quina és la situació de les cures a l’estat Espanyol i que impacta de forma molt important sobre les dones, que majoritàriament acaben fent-se’n càrrec”.

La Dra. Roca va argumentar que el model de cures actual, impulsat per les polítiques públiques, promou la desinstitucionalització i l’envelliment a casa. Perquè aquesta transició sigui viable i no reforci l’imaginari col·lectiu que encara fa recaure les cures sobre les dones, és imprescindible dotar-lo de recursos. La investigadora va advertir que, en cas contrari, la “familiarització” de les cures “acabarà desembocant en sobrecarregar les dones i en el no reconeixement d’aquest treball invisible que duplica la jornada laboral sense ser reconeguda”.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Canvi de paradigma i noves preocupacions

Al llarg de la jornada, també es va analitzar un canvi cultural que s’està observant en el panorama de les cures, on els pares cada cop menys desitgen ser cuidats pels fills, i aquests darrers prioritzen altres àrees de la seva vida. També es van compartir altres dades rellevants, com que “el que més preocupa als pacients en el moment de la seva mort és la família” i que els professionals només passen “el 5% del temps amb les persones a les que cuiden”.

Durant l’esdeveniment es van presentar diversos models de cures amb enfocament d’acció comunitària, com ara els projectes de Ràdio Nikosia i Hèlia, a més del Programa per al l’atenció integral a persones amb malalties avançades de la Fundació La Caixa. La Jornada INNSOC és considerada un dels espais més rellevants de la Càtedra d’Innovació Social i des del 2015 s’ha consolidat com una trobada essencial per a les organitzacions i persones que treballen per construir comunitats més saludables i felices.

La Càtedra d’Innovació Social de la UdL, dirigida pel Dr. Carles Alsinet, és pionera a Catalunya en centrar la seva activitat en el benestar i la felicitat com a eixos d’innovació social. L’entitat treballa per impulsar projectes de transformació que enllacen el coneixement acadèmic amb les necessitats reals del territori.

Amb el suport d’institucions com l’Obra Social “la Caixa”, la Diputació de Lleida i l’Ajuntament de Lleida, la Càtedra ha esdevingut un referent en:

  • El desenvolupament de formacions i tallers basats en la psicologia positiva i el desenvolupament emocional.
  • L’impuls de projectes de recerca aplicada i transferència, com el programa GROW.
  • L’organització de jornades i espais de trobada per facilitar el diàleg entre l’acadèmia, les institucions i la ciutadania.

La seva missió és clara: impulsar comunitats més cohesionades, saludables i felices, posant èmfasi en la felicitat com un actiu crucial per al desenvolupament sostenible. La Càtedra d’Innovació Social proporciona respostes basades en la recerca científica i la pràctica aplicada a un context global d’augment de l’estrès i el malestar psicològic, i situa la felicitat com un objectiu legítim i estratègic per a les polítiques públiques, les empreses i les comunitats.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES