Dijous, 18 setembre 2025
IniciAPUNTSMartínez Bravo: "La transformació profunda de l'administració que blinda el sistema contra...

Martínez Bravo: “La transformació profunda de l’administració que blinda el sistema contra els pagaments indeguts ja està donant resultats”

La consellera de Drets Socials i Inclusió recorda, davant la Comissió de la Sindicatura de Comptes del Parlament de Catalunya, que aquests pagaments no són una irregularitat sinó la conseqüència del disseny actual de les prestacions i de la manca d’estructura per fer-ne seguiment

Martínez Bravo: "La transformació profunda de l'administració que blinda el sistema contra els pagaments indeguts ja està donant resultats"
La consellera de Drets Socials i Inclusió a la comissió del Parlament // Foto: Generalitat de Catalunya

La consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, ha comparegut davant la Comissió de la Sindicatura de Comptes del Parlament de Catalunya per comentar l’Informe 6/2025 de la Sindicatura de Comptes, que analitza les prestacions econòmiques de dret subjectiu de l’exercici 2022. La consellera ha volgut subratllar que l’informe fa referència a un període passat i que la situació actual de gestió de les prestacions ha millorat considerablement, gràcies a les accions implementades pel Departament. “La transformació profunda de l’administració que blinda el sistema contra els pagaments indeguts ja està donant resultats”, ha afirmat Martínez Bravo.

Per fer front a aquests pagaments indeguts, el Departament de Drets Socials i Inclusió ha activat una estratègia en dues fases. La primera fase, centrada en la detecció i reducció del problema, inclou la incorporació de nou personal directiu i el reforç de l’equip de la Direcció General de Prestacions Socials. A més, des de l’estiu del 2023 s’ha iniciat un pla de xoc amb creuaments de dades automatitzats i regulars. També s’ha desplegat un pla d’integritat per millorar la governança, amb tres objectius principals: identificar àrees de millora, garantir l’ús eficient dels recursos públics destinats a famílies vulnerables i assegurar l’eficiència dels equips implicats, especialment davant el proper traspàs de la gestió de l’Ingrés Mínim Vital (IMV).

La segona fase del pla se centra en una transformació integral de l’administració per eliminar la problemàtica dels pagaments indeguts. Aquestes mesures inclouen l’acceleració de la transformació tecnològica per optimitzar la gestió i la reforma de la Renda Garantida de Ciutadania per fer efectiu el traspàs de l’IMV. Aquesta nova gestió es basarà en dades, automatismes i eines d’Intel·ligència Artificial, amb actualitzacions trimestrals. El Departament també està col·laborant amb el Departament d’Economia per analitzar 49 prestacions i establir un full de ruta per integrar-les, cercant una major eficiència. Per reforçar l’estructura del Departament, s’ha aprovat un nou decret que permet la creació de 16 unitats noves i la contractació de 306 professionals. “Totes aquestes mesures ja es tradueixen en resultats concrets: menys temps d’espera, més sol·licituds resoltes i una gestió més eficient”, ha remarcat la consellera.

Pagaments indeguts a joves extutelats

Durant la compareixença, Martínez Bravo també ha abordat la situació de les prestacions per a joves extutelats, que només representen el 2% del total de pagaments indeguts. La consellera ha anunciat que el Departament està buscant les vies legals per condonar el deute generat per aquests pagaments. “La condonació no és la solució, és la manera que les conseqüències d’aquesta situació no les paguin els més vulnerables”, ha explicat. Aquests pagaments s’han produït, principalment, a causa de la dilació en l’ajust de la quantia de les prestacions quan els joves extutelats inicien una activitat laboral. Aquesta descompensació afecta el 85% dels expedients amb possibles pagaments indeguts i s’ha detectat arran de la revisió de les prestacions que es va iniciar el juny del 2025, després del traspàs de la gestió des de la Direcció General de Prevenció i Protecció a la Infància i l’Adolescència (DGPPIA) a la Direcció General de Prestacions Socials.

La consellera ha aclarit que els pagaments indeguts no són una irregularitat, sinó una conseqüència de la manca d’agilitat administrativa per ajustar o suspendre les prestacions. A més, ha destacat que la seva detecció és un senyal de millora en la gestió. “Surten a la llum quan les administracions tenen la capacitat i les eines per detectar-los, és senyal de control, de millores en la gestió, i no al contrari”, ha dit. La consellera ha reiterat que la xifra de pagaments indeguts estimats per la Sindicatura (aproximadament l’1,6% del total de prestacions gestionades) correspon a l’any 2022 i que des d’aleshores hi ha hagut un salt qualitatiu en la gestió. “L’informe reflecteix el 2022, no l’actualitat: des d’aleshores hem fet un salt qualitatiu en la gestió de les prestacions”.

Finalment, Martínez Bravo ha informat que el Departament està analitzant l’auditoria preliminar sobre el Servei de seguiment i valoració de la prestació econòmica per a joves extutelats (SEVAP) i que es faran públics els resultats definitius. Així mateix, s’encarregarà una auditoria més àmplia per seguir millorant la gestió.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.