
La periodista catalana Clara Vicenç es mou amb la mateixa facilitat enfront del micròfon d’una sala de ràdio com la del pavelló municipal de Fontajau, on juga l’equip de bàsquet Bàsquet Girona. Clara s’asseu a les grades per retransmetre en temps real el partit als assistents amb discapacitat visual mitjançant un sistema d’audiodescripció. Aquest dilluns amb motiu del Dia Mundial de la Ràdio la locutora insisteix en la capacitat de connectar i emocionar el públic cec a través de la veu.
En una entrevista a Servimedia, Clara explica la manera com combina la seva professió de periodista, ja que actualment treballa a la televisió de Girona, amb la seva passió pel bàsquet. Ambdues circumstàncies el van conduir a ser durant un temps la speaker oficial de les retransmissions en temps real dels partits de bàsquet del Bàsquet Girona.
Però tot va canviar el mes de desembre passat, arran de les accions preparades amb motiu de la Setmana de la Discapacitat. Van fer una prova pilot i van quedar tan satisfets que al departament de comunicació del club es van plantejar: “I per què no oferir un servei d’audiodescripció per als nostres socis cecs?”.
La periodista recorda que li van proposar provar amb les audiodescripcions i va acceptar, malgrat no tenir experiència. De fet, va assistir durant un parell de setmanes a uns cursos de formació a la seu de l’ONCE a Girona.
Veure amb l’oïda
En aquell moment, la direcció del club va decidir adquirir deu dispositius (molt semblants als que usen els guies turístics o els que es fan servir per a la traducció simultània) amb un abast de força metres que permet al locutor explicar-ho tot a través d’un micròfon. Però aquest ‘tot’ és el que li faltava per definir Clara.
“Jo és que no tenia clar que necessitaven els assistents cecs de mi”, rememora. La jove periodista assegura que manté contacte permanent amb l’equip de l’ONCE que el va formar abans i després de cada trobada esportiva.
“Em van aconsellar que, a banda d’explicar el partit, podia incloure altres dades com, per exemple, si el pavelló és ple o no, si el públic s’aixeca o el color de les samarretes. Són detalls que no hauria tingut en compte com a speaker i ells em van ajudar a veure’ls”.
Amb el pas del temps i prenent moltes notes, Clara ha après quins són els detalls que veritablement aporten una informació complementària a aquests assistents que, per altra banda, escolten la narració tradicional de l’speaker.
“Per exemple, quan tu ets en un partit pots veure el marcador, si hi vas guanyant o no, però ells no. Aleshores jo vaig recordant-ho constantment; la diferència de punts, si van empatats o no, i així poden entendre, per exemple, perquè la gent que els envolta està més nerviosa”.
A més, a la periodista l’ajuda molt a la feina les converses que manté amb les persones que segueixen la trobada a través d’audiodescripció. Confessa que de vegades els usuaris d’aquest servei li diuen en finalitzar el matx que “s’han adonat que era un partit molt ràpid, amb jugades veloces, perquè han notat que fins i tot li faltava l’aire quan l’estava retransmetent”.
Una finestra al món
Clara va rebre des del primer moment mostres de gratitud per part del seu públic, ja que per a alguns aquest servei ha suposat un canvi notable. “Abans escoltaven un partit per la ràdio o algun, m’explica, havia anat a un pavelló per veure un partit, però depenia del seu acompanyant perquè aquest li ho expliqués tot”.
La locutora ha aconseguit amb les precises descripcions complementar la mirada d’aquestes persones amb discapacitat visual que, segons assenyala, “abans es perdien moltes coses i no vivien l’experiència al cent per cent”.
En aquesta mateixa línia, el president del Grup Social ONCE, Miguel Carballeda, en declaracions a Servimedia, ha valorat aquest dilluns positivament iniciatives com la d’aquest club de bàsquet i ha assenyalat altres actuacions similars que s’estan duent a terme actualment.
“A La Corunya, al futbol; alguna experiència al sud amb la ràdio; també per seguir les corregudes de bous els aficionats taurins, etcètera», enumera per destacar que aquest tipus de narracions fan inclusius tots aquests espectacles per a les persones amb discapacitat visual.
Al Dia Mundial de la Ràdio, Carballeda, que col·lecciona aparells radiofònics des dels 19 anys i atresora ja més de 400 peces, va assegurar que “la ràdio per als cecs és una cosa importantíssima”. “Ens ha obert la finestra al món i l’escoltem molt, permanentment”.
Així mateix, el president de l’entitat social va voler destacar el poder de la ràdio com a eina de comunicació: “És bonic que la ràdio t’ajudi a conèixer, a seguir aquells aspectes que si no fos per algú coneixedor que t’ho explica amb detall i et ajuda a viure’l, estaríem aïllats”.
Per als seguidors amb discapacitat visual del Bàsquet Girona, aquest “algú coneixedor” és Clara Vicenç. Des que va arribar a la pista amb les seves audiodescripcions, la discapacitat va fer una esmaixada per l’accessibilitat.
Font: Servimedia


