Lleida desplega un pla integral per millorar l’atenció en situacions de discapacitat cognitiva i demències

La nova ruta assistencial de la Regió Sanitaria Lleida organitza els serveis sanitaris i socials per acompanyar de forma contínua les vora 8.000 persones afectades d'Alzheimer i les seves famílies

Lleida desplega un pla integral per millorar l'atenció i coordinació en situacions de discapacitat cognitiva
La jornada ha tingut lloc aquest matí // Foto: Generalitat de Catalunya

La Regió Sanitària Lleida iniciarà pròximament la implementació de la Ruta assistencial d’atenció al deteriorament cognitiu lleu i les demències. Aquesta iniciativa estableix un model d’àmbit territorial dissenyat per ordenar i coordinar l’assistència a aquelles persones que pateixen situacions de discapacitat derivada del deteriorament cognitiu, la malaltia d’Alzheimer o altres demències. El circuit d’intervenció cobreix des de les primeres sospites fins a les etapes més avançades del procés patològic.

Amb l’objectiu prioritari d’oferir un suport integrat, continuat i adaptat a les necessitats de cada pacient i del seu entorn de cura, el projecte fixa un marc de treball conjunt entre els diferents dispositius de la regió. D’aquesta manera, es busca evitar la fragmentació en l’assistència, consolidar la continuïtat dels tractaments i optimitzar els recursos disponibles al territori.

Unió entre l’atenció primària i els serveis especialitzats

El nou model s’ha donat a conèixer en una trobada professional a Lleida articulada en cinc eixos: diagnòstic, seguiment, malaltia avançada, tractament integral i atenció als cuidadors. Durant l’obertura, la gerent d’Atenció Primària i a la Comunitat de Lleida, Pilar Vaqué, ha destacat la tasca compartida entre l’atenció primària i la Unitat de Trastorns Cognitius, remarcant la importància de la detecció precoç des de la mateixa primària. Vaqué ha assegurat que “amb aquesta ruta fem un pas endavant per oferir una atenció més coordinada, propera i centrada en la persona”.

Per la seva banda, Oriol Yuguero, gerent de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova i de Gestió de Serveis Sanitaris, ha explicat que l’abordatge d’aquestes condicions de discapacitat cognitiva constitueix una de les prioritats del Pla de Salut amb Horitzó 2035. Segons Yuguero, “volem que les persones no només visquin més, sinó que visquin bé. I per fer-ho possible hem de treballar de forma transversal donant una resposta compartida des dels diferents serveis del territori, tant de Lleida com del Pirineu, amb qui treballem en xarxa”.

Avenços diagnòstics i acompanyament a les famílies

La conferència inaugural ha anat a càrrec de Gerard Piñol, neuròleg coordinador de la Unitat de Trastorns Cognitius de Gestió de Serveis Sanitaris i coordinador de la ruta, qui ha repassat l’estat actual de les demències quant a diagnòstic precoç i tractament. Piñol ha assenyalat que aquests progressos permeten planificar l’abordatge integral des del punt de vista sanitari i social al llarg de la patologia, alhora que ha exposat les reestructuracions organitzatives necessàries per assumir els reptes futurs.

A la Regió Sanitària Lleida hi ha un volum estimat de 8.000 persones diagnosticades d’Alzheimer. Davant aquesta realitat, la identificació primerenca dels símptomes i la garantia d’un acompanyament adequat resulten claus per afavorir la qualitat de vida dels afectats i de les seves famílies. La ruta integra l’atenció primària i comunitària, l’atenció hospitalària, la intermèdia, la salut mental, les urgències i els serveis socials per facilitar les transicions entre recursos, gestionar situacions de crisi o descompensació i abordar les etapes de final de vida.

Un dels punts centrals d’aquesta estratègia transversal, elaborada per equips multidisciplinaris de la regió, és el suport directe als cuidadors mitjançant informació, atenció emocional i eines per a la cura diària. El desplegament d’aquest model disposarà d’un sistema de governança per avaluar-ne l’evolució i introduir-hi actualitzacions.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES