Més de 2.500 professionals de residències de gent gran es formen en la diversitat LGBTI+

La Residència Assistida per a Gent Gran Gràcia rep el primer distintiu que acredita la incorporació efectiva de la perspectiva LGBTI+ en el model assistencial

Més de 2.500 professionals de residències de gent gran es formen en la diversitat LGBTI+
Foto de família dels participants en el lliurament del primer Distintiu de Residència Compromesa amb la Diversitat LGBTI+ a la Residència Assistida per a Gent Gran Gràcia // Foto: Generalitat de Catalunya

La Residència Assistida per a Gent Gran Gràcia ha fet un pas endavant en la millora de l’atenció als usuaris amb la mecenatge del primer Distintiu de Residència Compromesa amb la Diversitat LGBTI+. Aquest guardó, concedit conjuntament pel Departament de Drets Socials i Inclusió i el Departament d’Igualtat i Feminisme, certifica que aquest equipament compleix de manera íntegra els cinc indicadors requerits per garantir un entorn lliure de discriminació i adaptat a la meva realitat de les persones grans i les persones amb discapacitat o necessitats d’assistència continuada.

L’acte de lliurament ha comptat amb la participació del conseller de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno, i de la consellera d’Igualtat i Feminisme, Eva Menor. Durant l’esdeveniment, el conseller Raúl Moreno ha remarcat la importància de construir espais residencials segurs i ha afirmat que “en el moment que arriben aquí, això és casa seva. Això és un espai propi”, tot afegint que “les persones han de poder expressar el seu amor, el seu afecte i la seva sexualitat amb plena llibertat”.

Per la seva banda, la consellera Eva Menor ha posat l’accent en la continuïtat de les garanties legals al llarg de tota la vida de l’individu: “Des de la nostra conselleria tenim la responsabilitat de garantir els drets humans, que no són ni d’un dia ni d’una etapa concreta, sinó que són drets que tenim totes les persones al llarg de la nostra vida”. Així mateix, la titular de la cartera ha subratllat la voluntat del Govern de la Generalitat de Catalunya d’assolir un entorn on “totes les persones puguin envellir amb dignitat, llibertat, seguretat i amb orgull de qui són”.

Formació massiva i marc normatiu vigent

La mesura s’inscriu dins del programa Avança en la convivència, una iniciativa nascuda del conveni de col·laboració entre ambdós departaments que ja ha permès la capacitació de 2.618 professionals de residències de gent gran d’arreu de Catalunya. L’objectiu d’aquesta acció formativa és proporcionar eines als equips de cures per prevenir comportaments LGBTI-fòbics, detectar qualsevol biaix de discriminació en l’atenció diària i assegurar un tracte absolutament respectuós amb la identitat i les necessitats específiques dels residents amb diferents graus de dependència o discapacitat.

Aquesta intervenció dona compliment rigorós a la Llei 13/2025, dels drets de les persones LGBTI i l’erradicació de l’LGBTI-fòbia. Aquesta normativa fixa l’obligació que els centres d’atenció assistencial incorporin la perspectiva de la diversitat sexual i de gènere tant en la planificació operativa com en l’atenció directa als usuaris, a més d’establir una formació continuada, obligatòria i avaluable per a tot el personal del sector.

Criteris d’acreditació i continuïtat de la iniciativa

Per aconseguir aquesta certificació de qualitat, els centres assistencials han de demostrar l’assoliment de cinc indicadors objectius. Aquests inclouen la revisió i inclusió de la perspectiva LGBTI+ en els reglaments interns, la documentació i els protocols d’acollida; la creació d’una figura referent en igualtat de tracte i no-discriminació degudament qualificada; el desenvolupament d’un protocol específic d’actuació contra l’assetjament; la promoció d’accions de sensibilització; i la formació del 100% de la plantilla i de l’equip directiu del centre.

La trobada a la Residència Assistida per a Gent Gran Gràcia ha inclòs també un espai de diàleg moderat per la directora del centre, Maite Frías, amb la participació de la resident Carme Corominas i d’Albert de Fàbregues, en qualitat de persona referent de la iniciativa. La voluntat del Govern de la Generalitat de Catalunya és estendre progressivament la implantació d’aquests indicadors a la resta de residències del territori català per consolidar un model d’atenció residencial basat en els drets humans i la llibertat individual.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES