
El moviment associatiu internacional de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament s’ha citat avui a la capital espanyola en una fita de gran transcendència política i social. Un total de 200 activistes, professionals i familiars provinents de quatre continents s’han reunit en una jornada internacional organitzada per Plena Inclusió Espanya. Aquesta trobada s’emmarca directament en els actes commemoratius oficials del vintè aniversari de la Convenció de la ONU sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, un tractat internacional que es manté com el marc jurídic i social de referència per garantir la igualtat de condicions i la defensa dels drets d’aquest col·lectiu a escala global.
L’esdeveniment forma part de la iniciativa Plena Internacional, una plataforma estratègica dissenyada per intercanviar metodologies innovadores, projectes i coneixements tècnics amb organitzacions d’altres països per impulsar suports més transformadors. Entre els moments clau de la jornada destaca l’anàlisi realitzada per Jorge Araya, funcionari de les Nacions Unides i expert en drets humans, qui ha avaluat de manera pormenoritzada l’impacte i l’evolució d’aquest tractat des de la seva aprovació original. Així mateix, l’auditori ha pogut presenciar una entrevista oberta amb Mia Farah, fundadora de la Associació Libanesa d’Autogestors i una de les personalitats i veus actives que va contribuir directament en el procés de redacció del text de la convenció a les Nacions Unides.
La obertura de l’acte ha anat a càrrec d’una taula institucional de primer nivell que ha comptat amb les al·locucions de Sergio Colina Martín, director general de Polítiques de Desenvolupament Sostenible del Ministeri d’Afers Exteriors; Luis Cayo Pérez Bueno, president del CERMI Estatal; Carmen Laucirica, presidenta de Plena Inclusió Espanya; i Maribel Cáceres, vicepresidenta de la confederació i membre actiu de la Plataforma Estatal de Representants de Persones amb Discapacitat Intel·lectual i del Desenvolupament de Plena Inclusió. Després d’aquestes intervencions, l’activitat s’ha dividit en tres tallers de treball simultanis enfocats de manera específica a debatre sobre el lideratge, la vida en la comunitat i els suports personals, espais orientats a analitzar de manera conjunta com assolir una vida plena per a totes les persones.
Durant la sessió de la tarda, el debat s’ha orientat cap a la importància de les aliances internacionals, examinant de prop la cooperació existent entre professionals i persones amb discapacitat d’Espanya i el Regne Unit, a més de procedir a la presentació de diversos projectes liderats directament per persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. La cimera ha comptat amb la presència de grans referents del sector com Dominique Kantor, representant d’autogestors d’Argentina davant d’Inclusió Internacional; Mark Mapemba, coordinador d’autogestió de la mateixa entitat a Malawi; i Theresa Shearer, vicepresidenta de la EASPD (Associació Europea de Proveïdors de Serveis per a Persones amb Discapacitat) i membre de la direcció d’Enabled Scotland. La delegació internacional s’ha completat amb les aportacions de Carlos Conte, president de la Federació Argentina per a la Innovació en Discapacitat (FAIDis), i Mónica Zampella, directora tècnica de CONFE Mèxic. Amb aquesta trobada, la confederació espanyola revalida la cooperació internacional com una eina per dissenyar serveis més inclusius.

