
La ciutat de Verona ha viscut aquest divendres una fita sense precedents amb la celebració de la gala inaugural dels Jocs Paralímpics, un esdeveniment que s’allargarà fins al pròxim dia 15. Segons ha informat el Comitè Paralímpic Espanyol (CPE), l’acte va durar dues hores i va estar presidit per figures de màxim relleu com Sergio Mattarella, president de la República Italiana; Andrew Parsons, president del Comitè Paralímpic Internacional; i Kirsty Coventry, representant del Comitè Olímpic Internacional. Sota el concepte artístic “Vida en moviment”, l’escenari va emular una gota d’aigua per simbolitzar el cicle natural i la transformació dels elements, en una posada en escena d’estil avantguardista realitzada per reconeguts artistes visuals italians.
L’espectacle va arrencar amb la transmissió de l’energia del lema “Es tu vibra”, utilitzant un gran sistema circulatori on intèrprets amb i sense discapacitat van ballar conjuntament. Un dels moments més emotius va ser el tribut als 50 anys de la primera cita paralímpica d’hivern, Örnsköldsvik 1976, recordant els 198 pioners que van competir en esquí alpí i de fons. La part central de la nit va estar dedicada al dret a l’amor en totes les seves formes, utilitzant el mite de Romeu i Julieta —situat precisament a Verona— com a fil conductor per demostrar que l’afecte pot superar qualsevol conflicte.
Protesta diplomàtica i presència virtual de les delegacions
A causa de les dificultats logístiques, moltes de les 55 delegacions van participar de manera virtual mitjançant vídeos gravats a les Viles Paralímpiques. Al ritme del DJ Miky Bionic, es van anar succeint les banderes dels països participants. L’esquiadora madrilenya Audrey Pascual, abanderada de la delegació espanyola, va aparèixer a les pantalles de l’Arena acompanyada del seu equip en un clima de celebració. No obstant això, la nit no va estar exempta de tensió política: països com Ucraïna, el Canadà, França, Alemanya o els Països Baixos, entre d’altres, van boicotejar la desfilada presencial com a protesta per la readmissió de Rússia i Bielorússia a la competició.
Un llegat per a la posteritat
Durant els discursos oficials, Giovanni Malagò, president del Comitè Organitzador dels Jocs de Milà Cortina 2026, va destacar que el moviment paralímpic cobra més sentit que mai en un món dividit. “Serem recordats pels extraordinaris assoliments dels esportistes, però serem jutjats pel llegat que deixem”, va afirmar, subratllant que la cita és una eina per canviar la mentalitat de la societat cap a la discapacitat. Per la seva banda, Andrew Parsons va reivindicar el potencial humà infinit i va sentenciar: “Aquesta nit donem la benvinguda a una nova generació d’herois que transformaran actituds i inspiraran persones de tot el món”.
Simbolisme en l’encesa del peber
La cerimònia va culminar amb una imatge inèdita: l’encesa simultània de dos pebers situats a l’Arc della Pace de Milà i a la plaça Dibona de Cortina d’Ampezzo. Aquestes estructures, inspirades en el sol i en els “Nucs” de Leonardo da Vinci, simbolitzen la unió entre natura i enginy. Mentre la campiona d’esgrima Bebe Vio convertia l’Arena en una torxa gegant, l’esquiador Gianmaria Dal Maistro i l’atleta polifacètica Francesca Porcellato portaven el foc als seus respectius pebers. La celebració va finalitzar amb una interpretació col·lectiva de la cançó “Volare”, una crida a la prosperitat del món des de la diferència.

