ECOM exigeix incloure la realitat de les dones i nenes amb discapacitat en totes les polítiques contra les violències masclistes

L'entitat reclama reconèixer totes les formes de violència i garantir serveis i suports accessibles, en la jornada celebrada a la Sala Pimec de Barcelona el passat 21 de novembre

ECOM exigeix incloure la realitat de les dones i nenes amb discapacitat en totes les polítiques contra les violències masclistes
Carme Garrido durant la seva intervenció a la jornada // Foto: ECOM

ECOM va aprofitar la jornada “Totes les violències, totes les dones. Dones amb discapacitat davant les violències masclistes: visibilitzar, entendre i actuar”, realitzada el 21 de novembre, per fer una crida a la inclusió. L’esdeveniment, que es va dur a terme a la Sala Pimec, va servir com a espai d’incidència i reflexió en el marc de la commemoració del Dia Internacional per a l’Eradicació de la Violència vers les Dones (25N). L’acte va congregar activistes, investigadores, professionals i representants institucionals amb l’objectiu de situar en el centre les vulneracions i les experiències de milers de dones i nenes amb discapacitat, la situació de les quals roman sovint invisibilitzada en el disseny de les polítiques públiques.

Sara Palacios, referent tècnica de Gènere i Discapacitat d’ECOM, va presentar les dades preliminars d’una enquesta estatal llançada al juliol per recollir les vivències directes de dones amb discapacitat. Segons va exposar Palacios, les violències que pateixen són de caràcter «múltiple, superposada i repetida al llarg de la vida», quedant majoritàriament «fora del relat dominant». La mitjana de tipus de violència declarada per cada participant va ser superior a vuit, tot i que només un 24% va arribar a denunciar-les. Els principals impediments reportats van ser la por, la manca d’accessibilitat i la desconfiança cap al sistema. Per això, Palacios va emfatitzar que «recollir dades i escoltar les veus de les dones i nenes amb discapacitat és fonamental per impulsar polítiques públiques transformadores».

Carme Garrido, referent d’Igualtat i Feminisme de la Junta Directiva d’ECOM, va posar l’accent en les múltiples desigualtats estructurals que afecten aquest col·lectiu, com són les limitacions en l’accés a drets i serveis adaptats, la dependència econòmica i la manca de visibilitat de les seves situacions. Garrido va concloure que «la violència no és un fet aïllat, sinó la conseqüència d’aquestes barreres i prejudicis socials».

Des de l’àmbit polític, la diputada Lídia Guinart, presidenta de la comissió de seguiment del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, va destacar l’actualització del Pacte de 2017, que va ser aprovada al Congrés al febrer passat i que incorpora la perspectiva de les dones amb discapacitat mitjançant una dotació econòmica específica. Guinart va instar a una major coordinació institucional i a una tasca activa per a l’aplicació d’aquestes mesures. La clausura de l’acte va anar a càrrec d’Eva Menor, consellera d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat, qui va assenyalar que la violència envers les dones amb discapacitat és una realitat «no és només doble discriminació, sinó quàdruple i sovint invisibilitzada». La consellera va declarar el compromís de la seva administració: «Les polítiques públiques han d’incorporar la diversitat de les dones per ser realment feministes. Ens comprometem a abordar-les de manera inclusiva, accessible i participativa».

Taules de debat: la importància de l’autonomia i les cures dignes

La jornada també va ser l’escenari per aprofundir en dues temàtiques essencials que condicionen la vida de moltes dones amb discapacitat:

  • Salut sexual i reproductiva: En aquesta taula, les activistes Anaya Guerreiro, Lurdes da Costa i Laura Sanmiquel van evidenciar la falta d’accessibilitat als serveis sanitaris, els estereotips que limiten la maternitat i el desig, i la imperativa necessitat d’oferir educació sexual inclusiva. Les ponents van ser unànimes en afirmar que la salut sexual «no es pot entendre sense drets, autonomia i respecte».
  • Interdependència i cures: Amb les aportacions de les activistes Montserrat García, Ana Raya i Manuela Valenzuela, es va remarcar la vulnerabilitat derivada de l’escassetat de suports, la pressió econòmica i emocional, i la necessitat de garantir cures dignes, autogestionades i lliures de violències. Les participants van subratllar que la interdependència «no és una limitació, és una realitat humana que necessita polítiques i recursos».

Demandes per al 25N

En la seva cloenda, ECOM va reiterar les seves demandes perquè les polítiques públiques reconeguin explícitament la realitat de les dones i nenes amb discapacitat, incloguin totes les formes de violència i garanteixin suports i serveis que siguin adequats i accessibles. Aquestes peticions centraran el manifest que l’entitat farà públic el mateix Dia Internacional per a l’erradicació de la violència vers les dones.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES