
El Reial Patronat sobre Discapacitat, mitjançant el Centre Espanyol sobre Trastorn de l’Espectre de l’Autisme, ha activat una iniciativa clau de sensibilització i divulgació dirigida als docents. L’objectiu fonamental és contribuir a la prevenció de l’assetjament escolar, una problemàtica que afecta una part significativa de l’alumnat amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA).
L’anunci es va fer públic aquest divendres a través d’un comunicat del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, on es detalla que la campanya utilitza el missatge «Profe, hem de parlar». Amb aquesta frase, el Centre Espanyol d’Autisme «interpel·la des de la mirada de l’alumne o alumna autista al seu principal referent a l’aula: el professorat».
La peça central de la campanya és una conversa entre una professora i un alumne amb autisme, un diàleg “de tu a tu per reflexionar sobre el paper del professorat en la prevenció de l’assetjament escolar entre l’alumnat autista”. Leandro Fernández Álvarez, l’alumne protagonista, encoratja a “observar”, escoltar-lo, parlar amb ell en privat o preguntar-li directament què necessita, ja que “algunes coses que necessiten els altres” per a ell “no funcionen”.
Belén Reborio Suárez, la professora que participa en el diàleg, va assenyalar que manifestacions com l’augment de conductes repetitives, el rebuig a tasques que abans gaudien o els enfadaments sobtats o continuats poden ser indicadors que un alumne o alumna amb autisme està patint una situació d’assetjament escolar. Reborio Suárez va emfatitzar que “és un tema molt seriós en el qual hem de continuar formant-nos de manera contínua i animo als meus companys i a les meves companyes a continuar observant canvis que puguin produir-se en els nens”.
Els estudis internacionals apunten que els estudiants amb autisme formen part d’un dels grups més vulnerables i amb major risc de patir assetjament, amb xifres que indiquen que entre el 50% i el 80% pateix ‘bullying’.
El Ministeri va denunciar que “l’assetjament és una forma de violència entre iguals que fa mal, es repeteix i adopta moltes formes, inclòs el ciberassetjament”. En la mateixa línia, Jesús Martín, director general de Drets de Persones amb Discapacitat, va afirmar que aquesta dolorosa estadística exigeix una resposta immediata per part de les administracions, per tal que la comunitat educativa prengui consciència d’un patiment que, tot i existir, no sempre s’expressa.
Martín va definir la iniciativa com una «mà estesa a l’acció docent», i va remarcar que l’educació en la diversitat, instaurada als anys 80, “va també de que les persones autistes, més enllà d’aprendre matemàtiques, anglès o història, tinguin cabuda en els patis, en les extraescolars i en les relacions amb els seus iguals sense discapacitat”.
El director general va defensar que les polítiques públiques de discapacitat s’han de basar en certeses, i “aquest és precisament el comès del pla d’acció de l’estratègia espanyola d’autisme del Ministeri de Drets Socials: 40 milions d’euros i 33 mesures perquè les persones autistes se sentin segures, respectades i sobretot comptin amb les vies perquè puguin aportar al desenvolupament d’aquest país”.
La pàgina web del projecte ofereix, a més del vídeo, diversos recursos addicionals per ajudar el professorat en el seu dia a dia. Aquests materials se centren en situacions quotidianes que sovint passen desapercebudes a les aules, posant èmfasi en el desavantatge o l’impacte emocional que poden generar en l’alumnat amb autisme. A més, es recullen les claus principals sobre el paper del professorat en la prevenció, detecció i abordatge del ‘bullying’ en aquest col·lectiu vulnerable, presentades en tres infografies “senzilles i fàcils de seguir i comprendre”.
El projecte s’ha dut a terme en col·laboració amb la Conselleria d’Educació del Principat d’Astúries. La presentació de la iniciativa, que va coincidir amb la celebració del Dia Internacional contra la violència i l’assetjament a l’escola, inclòs el ciberassetjament, es va realitzar al col·legi públic Poeta Ángel González d’Oviedo (Astúries), on es va rodar la peça audiovisual principal.

