Un projecte liderat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), anomenat PROGESPRAG (Prosòdia, gestualitat i pragmàtica), avaluarà els mecanismes lingüístics i comunicatius en el desenvolupament infantil que promouen la capacitat de comprensió dels altres més enllà de la literalitat de les paraules. Especialment, s’analitzaran aspectes com la prosòdia de la parla i la comunicació gestual en menors que pateixen trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL) o trastorn de l’espectre autista (TEA).
“L’objectiu és investigar dos elements de la comunicació i del llenguatge que creiem que poden ajudar els infants amb TDL o TEA en el procés de comprensió del llenguatge, com l’entonació de la parla i la gestualitat del cos. Es tracta de dos elements molt importants en la comunicació però que s’han estudiat menys, ja que en general s’han analitzat més altres aspectes, com ara la sintaxi o el vocabulari, a l’hora d’avaluar com parlen els menors o com entenen el llenguatge”, apunta Núria Esteve-Gibert, responsable d’aquest projecte, membre del grup de recerca en Cognició i Llenguatge (GRECIL), adscrit a l’eHealth Center de la UOC, i directora del màster universitari de Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge de la UOC.
El projecte analitzarà la comprensió del llenguatge en uns 250 menors d’entre 5 i 10 anys de diferents centres educatius de Catalunya que presenten un desenvolupament típic, un trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL) o un trastorn de l’espectre autista (TEA), i compararà els resultats entre aquests tres grups.
“En aquest cas, els infants amb autisme, per exemple, no tenen tantes dificultats amb el llenguatge, sinó més aviat amb el contingut social i comunicatiu de les interaccions, però aquestes dificultats també poden repercutir en el llenguatge. A més, tenen dificultats per integrar informació procedent de diversos sentits. Per això, en aquest projecte volem veure si la prosòdia i la gestualitat els poden ajudar a desxifrar més fàcilment i més ràpidament la informació que els transmetem”, afirma Esteve-Gibert.
L’estudi avaluarà en temps real com l’entonació, el ritme de la parla, els moviments corporals, els gestos i les expressions facials tenen un paper molt important a l’hora d’entendre el missatge de manera completa i precisa. Per aconseguir-ho, l’equip farà servir una tecnologia de seguiment ocular anomenada eye tracking, que permetrà identificar el moviment i la resposta dels ulls davant la percepció d’un missatge.
A Espanya, s’estima que els menors que tenen un trastorn de l’espectre autista arriben a 50.000. D’altra banda, es calcula que el trastorn del desenvolupament del llenguatge o TDL (també anomenat trastorn específic del llenguatge, TEL) té una incidència de prop del 7 % de la població infantil, fet que representa uns 300.000 menors de 12 anys. Els dos trastorns comporten problemes en la parla i la compressió, així com en la capacitat d’expressar opinions, pensaments i sentiments.