Dilluns, 10 novembre 2025
IniciACCESSIBILITAT UNIVERSALL'Institut Guindàvols i la Fundació Aspros treballen conjuntament per a millorar l'accessibilitat...

L’Institut Guindàvols i la Fundació Aspros treballen conjuntament per a millorar l’accessibilitat cognitiva 

El projecte 'Guindaccés' ha tingut com a objectiu principal l'adaptació dels espais i instal·lacions del centre educatiu per a fer-los més accessibles a totes les persones, amb un èmfasi especial en les necessitats dels alumnes amb discapacitat intel·lectual

projecte accessibilitat cognitiva a l'institut guindàvols
Membres de la Fundació Aspros i de l’Institut Guindàvols // Foto: Fundació Aspros

La Fundació Aspros, una organització sense ànim de lucre dedicada a la inclusió i la igualtat d’oportunitats des de 1962, ha col·laborat amb l’Institut Guindàvols en un projecte innovador per a millorar l’accessibilitat cognitiva al centre educatiu. La iniciativa, anomenada Guindaccés, s’ha dut a terme durant el darrer trimestre del curs 2023-2024 i s’emmarca en el programa d’innovació pedagògica Recerca, Creació i Servei (RCS) del Departament d’Educació.

El projecte Guindaccés ha tingut com a objectiu principal l’adaptació dels espais i instal·lacions de l’institut per a fer-los més accessibles a totes les persones, amb un èmfasi especial en les necessitats dels alumnes amb discapacitat intel·lectual. L’equip d’Accessibilitat Cognitiva i Comunicació Augmentativa i Alternativa de la Fundació Aspros, liderat per la psicopedagoga Rosanna Ramírez, ha treballat conjuntament amb l’alumnat de 4t d’ESO i un equip de persones validadores d’Aspros per a aconseguir aquest objectiu.

Un projecte participatiu i inclusiu

La iniciativa ha seguit un enfocament participatiu i inclusiu, amb la implicació activa de l’alumnat en totes les fases del projecte. En primer lloc, es va realitzar una sessió informativa per a introduir el concepte d’accessibilitat cognitiva i sensibilitzar l’alumnat sobre les barreres que poden trobar les persones amb discapacitat intel·lectual en els espais educatius. A continuació, els alumnes van identificar les zones del centre que necessitaven millores i van proposar solucions per a fer-les més accessibles.

Amb l’assessorament de la Fundació Aspros, els alumnes van crear diversos materials adaptats, com ara pictogrames, directoris de senyalització i documents en lectura fàcil, per a facilitar la comprensió i l’orientació al centre. A més, es van realitzar adaptacions físiques dels espais, com ara la senyalització de portes i lavabos amb símbols visuals.

Un pas important cap a la inclusió

El projecte Guindaccés ha estat un èxit rotund i ha contribuït a crear un entorn educatiu més accessible i inclusiu per a totes les persones. A més, ha permès a l’alumnat prendre consciència de la importància de la diversitat i la inclusió, i ha desenvolupat habilitats de treball en equip, comunicació i resolució de problemes.

Aquesta iniciativa s’alinea amb els objectius del Codi d’Accessibilitat de Catalunya, que regula les mesures d’accessibilitat universals que cal aplicar per a garantir la no-discriminació de cap individu. La Fundació Aspros treballa des de fa dos anys en l’adaptació d’espais i documents per a promoure la inclusió, i col·labora amb diversos organismes públics i entitats per a aconseguir aquest objectiu. 

L’entitat col·labora amb diferents institucions municipals com l’Ajuntament de Lleida, La Llotja o el Centre d’Art la Panera, però és la primera ocasió que ho fa amb un centre educatiu a través del projecte Guindaccés.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.