El passat mes de juny, el govern espanyol va aprovar un ajut de 400 euros de suport escolar a famílies amb fills amb discapacitat o els anomenats estudiants amb Necessitats Educatives Especials (NEE), una quantitat del tot insuficient per assumir totes les despeses que aquestes han d’afrontar al llarg de l’any.
El sobrecost que aquestes famílies han d’assumir per pagar les teràpies i els suports específics per a l’alumnat amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (autisme, paràlisi cerebral i síndrome de Down) o amb més necessitats de suport arriba a una mitjana de 200€ al mes. Aquesta quantitat suposa una despesa anual de 1.800€ per fill o filla i excedeix amb escreix, més de quatre vegades, l’ajut de 400€ aprovat pel Govern.
Aquest és el cas de Iván Lledó, pare de quatre fills, dos dels quals presenten NEE. La seva família resideix a Múrcia i Alexis i Iris, estudien 1r i 3r de primària al mateix col·legi ordinari, un centre finançat amb fons públics, en què ho fan els seus altres dos fills sense discapacitat. Els fills d’Iván, que reben el suport d’Astrapace, una entitat que pertany a la Plena Inclusió Regió de Múrcia, acudeixen a teràpies que reben fora de les aules ja que el centre educatiu no disposa d’aquests serveis. “Resulta frustrant que els meus fills no tinguin a la seva escola els suports que necessiten i que el professorat estigui desbordat per falta de pressupostos públics per a l’ensenyament inclusiu”.
A més, no totes les famílies reben aquests ajuts públics per suportar aquesta despesa extra al seu pressupost familiar.
A Espanya hi ha 246.000 estudiants amb NEE, segons les dades del Ministeri d’Educació i Formació Professional corresponents al curs 2021-2022.
Per això, des de Plena inclusió es denuncia que l’aspiració de l’actual Llei d’Educació, la LOMLOE, d’avançar cap a la generalització de l’educació inclusiva a Espanya, es quedi en paper mullat davant la manca de partides públiques que contemplin les necessitats específiques que té l’alumnat amb NEE. “Els col·legis, a la majoria de l’Estat, afronten l’educació de l’alumnat amb NEE des de la manca de personal de suport a les aules i amb un professorat sense formació específica”, denuncia Carmen Laucirica, presidenta de Plena inclusió Espanya.