Aquest matí ha tingut lloc, al Museu d’Història de Catalunya, la primera sessió de la comissió del Pla d’Accessibilitat de Museus i Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya, presidida per la directora general del Patrimoni Cultural, Elsa Ibar, i la directora general de Cooperació Cultural, Àngels Ponsa.
La comissió està formada per diferents institucions i experts, entitats i persones que fa temps que estan treballant en temes d’accessibilitat. Convidats pel Departament de Cultura, col·laboraran i treballaran conjuntament per elaborar un Pla d’Accessibilitat de Museus i Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya, que es redactarà al llarg de l’any i que tindrà com a objectiu que els equipaments culturals de Catalunya siguin accessibles i inclusius, i que cap persona es vegi discriminada per la seva condició.
Durant la sessió d’avui s’ha plantejat el desenvolupament d’una primera fase de diagnosi dels equipaments museístics i centres d’art mitjançant MUSA, una eina d’autoavaluació que permet analitzar l’accessibilitat tant física com comunicativa de qualsevol equipament cultural, i ofereix, a la vegada, pautes i recomanacions per millorar les barreres identificades. MUSA ja s’ha implementat a tots els museus de les comarques gironines i està començant-se a implementar a la resta de museus catalans.
Mitjançant les dades recollides a través de les xarxes de territorials de museus i la Xarxa de Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya, es podrà elaborar un diagnòstic conjunt i detallat de la situació. En paral·lel, la comissió podrà elaborar una primera diagnosi de context a partir de les dades que ja disposa el Departament de Cultura sobre l’estat dels equipaments culturals i sobre la demanda de diferents col·lectius en accessibilitat.
En les sessions participatives posteriors es treballaran les següents fases del Pla: elaboració de línies estratègiques i primeres mesures; implementació de les línies estratègiques; i, per últim, avaluació i seguiment del Pla per part de la comissió establerta.
L’accessibilitat universal i la inclusió són elements que afavoreixen l’autonomia personal i la qualitat de vida del conjunt de la ciutadania. A Catalunya hi ha 551.440 persones amb algun tipus de discapacitat que tenen el dret a gaudir de la cultura en igualtat de condicions a la resta de la població.
La Sub-direcció General de Promoció Cultural endegà el 2015 el “Pla d’accessibilitat d’equipaments escènics i musicals públics” en el marc del Sistema Públic d’Equipaments Escènics i Musicals (SPEEM) d’acord amb l’article 35 de la Llei d’accessibilitat 13/2014 del 30 d’octubre. Aquest recull les condicions d’accessibilitat de les activitats culturals i postula que les administracions han d’establir acords per a posar en pràctica plans d’accessibilitat en cadascun dels sectors culturals.
D’altra banda, el Pla de Govern de la XII legislatura destaca, com a actuacions del període, els plans d’accessibilitat en espais escènics, museus i biblioteques. A la vegada, el Pla de Museus 2030 marca com un dels seus objectius “Promoure l’accessibilitat universal al conjunt de museus”.