Un informe de l’ONU assegura que Espanya “segrega” i “exclou” als alumnes amb discapacitat

EL CERMI urgeix a les forces polítiques a una reforma urgent de la llei

alumnes necessitats educatives especials
Alumnes amb necessitats educatives especials // Foto: Plataforma per una Escola Inclusiva

El Comitè Espanyol de Representants de les Persones amb Discapacitat (CERMI) ha demanat que l’Estat espanyol que reaccioni “immediatament” davant l’afirmació del Comitè sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de Nacions Unides, que ha assegurat que Espanya “segrega” i “exclou” als alumnes amb discapacitat, principalment intel·lectual, en el sistema educatiu general.

És més, l’organisme internacional ha advertit de les “greus violacions sistèmiques” del dret a l’educació d’aquest col·lectiu que es pateixen a Espanya. Per aquest organisme, l’Estat espanyol vulnera l’article 24 de la Convenció Internacional dels Drets de les Persones amb Discapacitat sobre el dret a l’educació al mantenir estructures i dispositius “discriminatòries i segregadores”, incompatibles amb el tractat internacional, firmat i ratificat per Espanya fa més d’una dècada.

En concret, el Comitè observa que “no existeix una noció clara del que és l’interès superior de l’infant” en matèria d’educació inclusiva, i apunta que les administracions educatives segueixen considerant que aquest interès superior del menor amb discapacitat és accedir a una “educació especialitzada en centres especials”.

D’altra banda, l’informe elaborat per Nacions Unides sosté que “els pares que han decidit lluitar per l’accés d’un alumne amb discapacitat a una educació inclusiva arriben a alts nivells de pressió, esgotament i fins i tot desesperació”.

Així també, el Comitè de l’ONU observa la “manca d’accés” a l’educació inclusiva i de qualitat per a les persones amb discapacitat, i recorda que un sistema inclusiu basat en el dret a la no discriminació i igualtat d’oportunitats, requereix l’abolició del sistema separat d’educació per a estudiants amb discapacitat en centres especials.

Per tot això, el CERMI urgeix a les forces polítiques a una reforma urgent de la legislació educativa per a implantar un sistema educatiu “realment inclusiu”.

Deixa un comentari