Treballem des de la diversitat

treballem diversitat
Nova cuina industrial per al Programa de Formació Inicial d’auxiliar d’hoteleria // Foto: Escola El Xaloc

Tothom pot treballar i tothom ha de tenir l’oportunitat de fer-ho. Qualsevol jove que transita de l’escola al món del treball s’enfronta a un procés, llarg i complicat que ens implica a tots, des de l’entorn familiar fins a les administracions, per aconseguir que la formació es converteixi en l’èxit educatiu: convertir-lo en part de la ciutadania que construeix la societat i la fa perviure. Què busquen els joves quan surten de l’escola? Que se’ls faci valer. I això que a vegades sembla senzill, sovint es converteix en utopia per als col·lectius amb dificultats i barreres; ensopeguen amb constants pals a les rodes que acaben donant per bo un mantra difícil de trencar: “no tothom és capaç”, “no tothom és vàlid”, “no tothom serveix”. I ens equivoquem en el fonamental: és des de la diversitat i la superació de la dificultat que construirem una societat per a tothom.

Però ho aconseguim? No. Segons dades del 2016 de l’Observatori del Treball i Model Productiu de la Generalitat, els contractes signats per persones amb diversitat funcional (que aquell any van ser 13730 a tot Catalunya) representen el 0,46% del total. Aquesta dada contrasta amb el fet que la població potencialment activa amb diversitat funcional a Catalunya representa el 5,5% del total de la població entre 16 i 64 anys. Del total dels contractes, el 63% estan efectuats per Centres Especials de Treball, la resta en empreses ordinàries.

I tothom té dret a una feina i a la inclusió sociolaboral, des de l’equitat, i això ens obliga a oferir a les persones amb capacitats diverses flexibilitat, adaptació, i sobretot, fer-ho des de la dignitat recíproca. Amb permís de Karl Marx, som les persones les que dignifiquem el treball, les que aportem valor a la feina que ens toca o decidim fer, sense ser una càrrega sinó l’instrument de creixement col·lectiu que compartim. És imprescindible promoure canvis de mirada anivelladora, de discriminació positiva, des del món laboral, perquè les feines productives adquireixin dignitat i qualitat. És alliçonador veure el grau de dignitat que adquireix la feina en un office d’un restaurant, en un supermercat o en una empresa manipuladora, quan la fan en Joan, la Raquel o el Christian, alumnes amb diversitat funcional que el juny passat van signar el seu primer contracte laboral a través de la nostra escola.

L’escola d’educació especial Xaloc de Sabadell, com tantes altres, ofereix eines tallades a mida, propostes formatives específiques, per tal que infants i joves amb capacitats diverses puguin gaudir del dret a l’èxit educatiu, i finalment, de l’oportunitat de lluitar per la dignitat que suposa accedir a una feina, i, com no, del dret a una justa qualitat de vida. Fa 48 anys que piquem pedra, 18 que ens dediquem a creuar el pont pels joves d’entre 16 i 21 anys cap al món laboral. Però ja heu vist les xifres globals, el bany de realitat, i és perquè com a societat no som conscients del què ens perdem.

El pas del jovent amb capacitats diverses a convertir-se en un ciutadà de ple dret és màgicament dolorós. L’exigència i la solitud del repte -que ha d’afrontar amb més dificultats que ningú-, i aconseguir, com a persona que se sap dins de la societat, que el tractin al món laboral de manera normalitzada, fan que s’oblidi del que el limita i gaudeixi del què és capaç de donar. Aquest és un procés que ens il·lumina a tots. Fer aquest salt és difícil si les famílies i els entorns no fan també aquest canvi de mirada. I en aquest procés, de recerca permanent de l’equitat, hem d’esborrar del pensament col·lectiu el concepte de “minusvalidesa”, de «valer menys que un altre».

No ens podem perdre en aquest viatge per construir una societat millor, els actius de tots els nois i les noies amb capacitats diverses. Cal fonamentar conjuntament els espais de convivència i de ciutadania que, com a societat, ens mereixem. Hem d’aprendre de les diferències i trobar el millor context, l’adaptació més funcional, l’accés més fàcil, i aconseguir convertir-los entre tots en ciutadans i ciutadanes.

Deixem-nos de simplificacions i uniformitats, i aprenguem a jugar fort amb la complexitat de la diferència. És l’oportunitat que se’ns ofereix per aconseguir un món més just i millor. Hem de proveir dels suports adequats a tots aquells nois i noies que tenen unes capacitats intel·lectuals diverses, amb certs límits, sí, però que tenen unes competències impressionants per superar entrebancs, i barreres en els diversos àmbits de la vida, també en el laboral. I si no s’aprofita la seva vàlua seran un preocupant passiu que acumularem i ens passarà factura.

És en aquest marc o context on es troba la missió de l’Escola d’Educació Especial Xaloc: una missió tan especial i tan consistent, com oferir eines tallades a mida, propostes formatives adequades i específiques, per tal que infants i joves amb capacitats diverses puguin gaudir del dret a l’èxit educatiu, i finalment, de l’oportunitat de lluitar per la dignitat que suposa accedir a una feina, i, com no, del dret a una justa qualitat de vida.

També aposta per una missió col·lateral, no menys important, que rau en promoure, en explicar i en exemplificar que l’equitat és la clau de volta per a la inclusió de la diversitat en el món laboral. L’escola Xaloc fa d’altaveu de la idea que proposar un pla diferenciat, compensador, amb l’adaptació de l’entorn i que tingui en compte les especificitats de cada treballador, ha de ser l’eina que aconsegueixi trencar les barreres a la participació per tal que molts d’aquests joves puguin trobar el seu lloc dins l’entorn laboral…Tan senzill com fer evident a les empreses que amb petites reorganitzacions de les tasques, amb certes adaptacions en els espais, o ens els horaris, guanyen la participació d’una persona capaç, útil, productiva, orgullosa de la responsabilitat que se li encomana i fidel, com ningú, a aquells que li han donat l’oportunitat, a l’empresa.

Des de fa prop de 50 anys que des d’aquest centre formatiu s’imparteix una reconeguda educació integral en les etapes d’educació infantil, primària i secundària adaptades.

Però és en els darrers 18 anys, i a partir de la creació de l’Etapa 16-21, que es proposen per a l’alumnat eines destinades a formar-los com a com a ciutadans, i com a treballadors, dins dels sectors de l’alimentació i el dels manipulats industrials (se’ls ofereix, per una banda, un programa de formació i inserció adaptat d’auxiliar d’hoteleria i, per l’altra, uns cursos de transició a la vida adulta).

Al llarg d’aquesta formació es posen en joc, amb una planificació centrada en l’alumnat, competències emocionals, competències socials, competències cognitives i competències tècniques específiques del perfil professional del sector alimentari, o del perfil de la manipulació industrial, amb l’objectiu d’anar-los acompanyant, de la millor manera possible, en aquest trànsit cap a la vida adulta i laboral.

La proposta formativa que s’ofereix des de l’Escola Xaloc no és una fórmula màgica, però esdevé un procés il·lusionador, en el qual les famílies recuperen el sentiment d’orgull envers el seu fill o filla una vegada s’han consensuat uns objectius comuns i compartits per als quals lluitar plegats.

Hi ha joves que aconseguiran el seu èxit personal en entorns laborals ordinaris, n’hi ha d’altres que desplegaran les seves habilitats sociolaborals en entorns de treball protegit, i hi ha nois i noies que continuaran el seu procés d’inclusió social en compromesos tallers ocupacionals o d’altres serveis d’atenció diürna on trobaran el vestit a mida assistencial i atencional per una vida amb qualitat i dignitat.

Enguany, amb molt d’esforç tant personal com econòmic (com acostuma a succeir en entitats com aquesta sense ànim de lucre i declarada d’utilitat pública), l’Escola Xaloc posa en marxa un nou espai formatiu, senzill però potent, per tal d’afermar el camí cap a l’adultesa i al món del treball. Una construcció modular de 400 metres quadrats que acull una cuina industrial, un bar i un menjador per al Programa de Formació Inicial d’auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restauració, i dues aules per als tallers del tractament de roba de segona mà i de manipulats industrials, per a l’itinerari de Transició a la vida adulta. Un espai per dignificar encara més el procés formatiu que es mereixen aquests nois i noies.

L’Escola Xaloc, amb aquest nou pas, continua aportant els seus granets de sorra en vers la igualtat d’oportunitats del col·lectiu de joves amb discapacitat.

En aquest projecte hi ha col·laborat l’Ajuntament de Sabadell (que ha fet cessió dels espais que l’Associació ha construït), el Departament d’Ensenyament de la Generalitat (com a escola concertada que és), però cal agrair específicament l’aportació de diverses entitats o fundacions solidàries, i de les famílies, de l’alumnat, del professorat i dels altres treballadors de l’escola. Una generositat, tant a nivell d’hores de feina, com d’aportacions econòmiques o de recerca de subvencions, que va essent complementada per un nombre cada vegada més gran de petits ingressos fets per la ciutadania que va responent positivament a una campanya de demanda de suport que encara està engegada.

És evident que tot aquest treball no es fa sol; l’Escola Xaloc és un centre obert al barri i a la ciutat, i que constantment cerca el treball en xarxa. Per això és del tot necessari posar en valor aquells serveis d’inserció laboral, centres especials de treball i serveis d’atenció diürna i totes aquelles empreses ordinàries, que ens donen suport en aquest difícil procés, emmarcats dins la difícil situació actual que, com hem constatat, no ofereix gaires oportunitats.

Definitivament caldria que tota la societat entengués aquests gestos i que proposés arreu la mirada inclusiva en favor de TOTS els nostres futurs treballadors i treballadores!

Pere Farrés – Tutor de PFI i psicòleg de l’etapa 16-21 EEE XALOC

Deixa un comentari