Presentació del primer estudi sobre els tracte dels mitjans en temes de salut mental

El 50% dels casos els mitjans han transmès l’estigma

informe salut mental i mitjans
L’estudi ha analitzat el tracte dels mitjans durant el 2014 i el 2015 // Foto: Imatge cedida per Obertament

L’Observatori de Mitjans i Salut Mental va presentar el passat 10 de maig els informes ‘Mites i estereotips sobre salut mental’ i ‘Salut Mental i violència’ que analitzen com han tractat els mitjans les qüestions relacionades amb la salut mental durant el 2014 i el 2015.

Aquest detallat estudi ha permès quantificar un índex d’estigma sobre com i ens quins casos els mitjans han transmès estigma cap a la salut mental. A les informacions publicades a la premsa del país durant aquests dos anys s’ha detectat que al voltant del 50% dels casos la salut mental és tractada de manera estigmatitzant. L’estigma apareix sobretot quan es parla de salut mental com a tema secundari i s’evidencia en l’ús inadequat del llenguatge i en l’associació de salut mental amb violència.

banner-electium_300x250_v2

Les conclusions dels dos informes són fruit de l’anàlisi de més de 2.000 notícies de cinc dels principals diaris a Catalunya: El País, La Vanguardia, El Periódico, El Punt Avui i l’ARA. Una reflexió important que es desprèn dels estudis és que quan la salut mental és el tema principal de la notícia, el tractament és acurat en la gran majoria dels casos. Aquesta dada contrasta amb quan la salut mental hi apareix de forma indirecta, en aquests casos molt sovint es recorre a trastorns de salut mental per explicar fets violents difícils d’entendre. Amb aquesta pràctica es contribueix a convertir la salut mental en un calaix de sastre on hi va a parar qualsevol comportament inacceptable o tot allò que ens és molt difícil de comprendre en termes ètics , morals o fins i tot ideològics.

Entre les dades més rellevants de l’informe de 2014, hi ha que la secció de Cultura va ser l’apartat dels diaris que més va fer servir llenguatge estigmatitzant. Cal destacar també que, especialment a les seccions de Cultura, Opinió i Internacional, s’han usat paraules com psicosi o esquizofrènia amb un ús metafòric i moltes vegades amb un component pejoratiu important. D’altra banda, el 2014 les imatges que acompanyaven la informació escrita dels mitjans han estat valorades com el segon element que va transmetre més l’estigma als mitjans catalans, ja que un nombre considerable ha presentat persones amb problemes de salut mental en situacions desesperades, en imatges enfosquides, en túnels o en un racó.

En canvi, les Contraportades i l’apartat de Societat són les seccions que han ofert una visió més positiva sobre la salut mental. Això es deu al fet que han estat els apartats que han tractat en més ocasions la salut mental com a focus de la notícia i han tingut més tendència a aportar una visió acurada i sensible del tema. Ha estat on es dóna més visibilitat als testimonis en primera persona, que permet entendre les problemàtiques de la seva vida quotidiana i d’aquesta manera trencar la barrera de l’exclusió i combatre mites i estereotip.

El 2015 han ocorregut una sèrie de fets violents i criminals que han trasbalsat la societat. Periodistes i articulistes buscant una explicació a tanta violència han caigut en la mala praxi de relacionar-los amb problemes de salut mental de manera gratuïta i estigmatitzadora, sovint per desconeixement i/o manca d’altres recursos.

En aquesta ocasió, la secció d’Internacional ha sigut la que més ha transmès l’estigma, ja que s’ha encarregat d’explicar els actes terroristes perpetrats a Europa, les massacres amb armes de foc que s’han produït quasi diàriament als Estats Units o l’accident de l’avió de Germanwings.

Quant als mitjans audiovisuals, els informes conclouen que la ràdio és la gran aliada de la salut mental. L’informe 2015 inclou l’anàlisi de 200 peces audiovisuals en les que descobrim una nova dada: la ràdio és el mitjà que concedeix una proporció més elevada de continguts positius. No només perquè en parlen com a tema principal en la majoria dels casos (84%) sinó perquè els continguts han estat valorats majoritàriament com a positius, en part també perquè les fonts han estat excel·lentment contrastades en el 77% de les peces analitzades.

Pel que fa la televisió hi trobem un preocupant 62% de contingut estigmatitzant quan la salut mental és tractada de forma indirecta. Aquest percentatge prové sobretot del gènere opinió (tertúlies televisives i declaracions) mentre que pel que fa les entrevistes la balança es capgira i parlem d’un 67% de contingut positiu, reforçat pels testimonis en primera persona i la bona tria de fonts especialitzades.

Aquests resultats, sorgits del primer estudi d’aquestes característiques al nostre país, demostren que els professionals de la comunicació, malgrat mostren preocupació per la salut mental i reconeixen que és un tema cabdal, han de continuar guanyant consciència i sensibilitat al respecte. Els criteris que han contribuït més a transmetre l’estigma han estat el mal ús dels termes que defineixen trastorns mentals i la relació causal dels fets violents amb salut mental.

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*