Es posa en marxa el projecte pedagògic i d’inclusió social “Aprendre a l’hort de l’escola”

Persones amb problemes de salut i alumnes comparteixen un objectiu comú

treballador drisa projecte pedagògic inclusió social hort escola
Un treballador de la Fundació Drissa amb nens a l’hort // Foto: Fundació Drissa

Divendres passat la Fundació Drissa, la Fundació Bancària “la Caixa” i l’Ajuntament de Girona van presentar a la comunitat educativa de Girona el projecte “Aprendre a l’hort de l’escola”, en el marc de la sisena Jornada d’Horts Escolars organitzada pel consistori. Es tracta d’una iniciativa que neix de la mà de Drissa, dedicada a la inserció laboral de persones amb trastorn mental, amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”, per millorar la qualitat de vida de les persones que tenen una malaltia mental i de la gent gran, a través de la pràctica i l’aprenentatge de l’horticultura amb els infants.

Aquest projecte, que ja s’ha posat en marxa aquest curs com a prova pilot a dues escoles de Girona, té l’objectiu d’estendre la seva implantació com a part del programa docent a tots els centres que puguin estar interessats en la iniciativa, atesa la bona valoració del projecte, tant per part dels professionals de Drissa que fan l’activitat, com de les persones grans voluntàries, mestres i alumnes.

Amb el projecte “Aprendre a l’hort de l’escola” es vol facilitar un espai on les persones amb un problema de salut, la gent gran voluntària i l’alumnat convisquin i treballin per un objectiu comú: construir i mantenir l’hort de l’escola, en el marc d’un ambient natural, saludable i sense prejudicis.

L’estigma social de la malaltia mental és una de les grans barreres per a la integració social de les persones que tenen un trastorn mental i un obstacle més en la seva rehabilitació. El treball, per la seva banda, és una de les eines terapèutiques que més contribueixen a millorar la seva qualitat de vida i els permet demostrar quines són les seves capacitats i lluitar contra l’estigma. “Aprendre a l’hort de l’escola” és un projecte liderat per les persones amb trastorn mental, experts en horticultura ecològica de la Fundació Drissa, que són els que aporten el coneixement de com es treballa l’hort i fan possible el seu funcionament diari.

Per la seva banda, els centres educatius aporten al projecte la seva experiència en la metodologia d’ensenyament, alhora que contribueixen a la constància i al seu bon desenvolupament.

Per altra banda, l’alumnat esdevé protagonista en tot el procés, ja que és qui aprèn i posa les mans necessàries per fer d’aquest projecte quelcom real i perdurable en el temps. Aquesta pràctica acosta l’alumne a la realitat rural i agrària i reforça els coneixements teòrics adquirits a l’aula a través d’un treball pràctic que es dur a terme en el taller d’horta.

En relació amb la gent gran, el projecte dona resposta a la necessitat de millorar la qualitat de vida d’aquestes persones amb programes d’envelliment actiu, amb especial atenció a les persones vulnerables.

La presentació del projecte a les escoles, es va dur a terme a l’EspaiCaixa de Girona, i va anar a càrrec de la tinenta d’alcaldia i regidora d’Educació i Esports de l’Ajuntament de Girona, Isabel Muradàs, la gerent de Drissa, Núria Martínez, la coordinadora del projecte i cap d’Innovació de l’entitat social, Sílvia Planella, i del director de la Banca d’Institucions de Girona, de CaixaBank, Carles Joanola. També van intervenir per part de la Fundació Drissa, Loida Gumà, pedagoga i Pau Suy, ambientòleg i educador que ha dut a terme un taller de compostatge a l’escola El Bosc de la Pabordia, on s’ha pogut veure la prova pilot.

Deixa un comentari