Els alumnes amb ceguesa de Catalunya estrenen l’EDICO, el primer editor matemàtic accessible

Avui han tornat a l’escola un total de 1.140 alumnes amb discapacitat visual

edico editor matemàtic accessible persones discapacitat visual once
Dues noies fen una demostració del funcionament de la nova eina // Foto: ONCE Catalunya

Els més de 1.100 alumnes amb ceguesa que avui han tornat al cole a Catalunya s’han trobat com a novetat a les aules el primer Editor Matemàtic Accessible EDICO, un instrument creat per la ONCE en col·laboració amb la Universidad Complutense de Madrid (UCM), que permet convertir en temps real la signografia matemàtica estàndard en braille, de tal manera que qualsevol professor pot ensenyar la matèria a un alumne amb ceguesa sense necessitat de conèixer aquest sistema de lectoescriptura.

L’EDICO és una eina inclusiva bidireccional, ja que si l’estudiant escriu en braille al seu ordinador qualsevol fórmula matemàtica, el professor la pot visualitzar a la pantalla de forma estàndard. A més, permet la comunicació amb la resta de companys de la mateixa manera gràcies a la combinació de braille, veu i tinta.

Avui s’han incorporat a les aules un total de 1.140 alumnes amb ceguesa a tot Catalunya: 877, a Barcelona; 112 a Girona; 49 a Lleida i 102 a Tarragona. La distribució dels alumnes per nivells educatius és: 239 escolars corresponen a Educació Infantil; 175 són d’Educació Primària; 154 estan ja a l’ESO; 25 cursen Batxillerat; 71 Cicles Formatius; 111 són universitaris; i 365 estan inscrits en un altre tipus d’ensenyaments.

A Catalunya, el CREDV / Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals de l’ONCE a Barcelona, coordina l’atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels alumnes. Per a cada alumne amb discapacitat visual s’elabora un Pla Individualitzat d’Atenció, segons les seves necessitats, i se li assigna un mestre/a de suport encarregat, entre altres funcions, d’assessorar al centre i al professorat d’aula, assessorar i orientar les famílies i realitzar un treball directe amb l’alumne.

El seu treball busca afavorir i potenciar la plena inclusió educativa del nen/a: estimulació visual; autonomia personal, orientació i mobilitat, ensenyament d’un sistema de lectoescriptura (braille o tinta); aprenentatge de l’ús de la tiflotecnologia (tecnologia adaptada); orientació acadèmica i professional; oci i temps de lleure; currículum escolar; adaptació de recursos educatius; tecnologies de la informació i la comunicació, etc.

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*