El Govern potencia l’atenció integral a les necessitats educatives especials derivades del trastorn mental

Dins el Pla integral d’atenció a les persones amb trastorns mentals i addiccions

Comparteix Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone
salut recursos trastorns mentals
Antoni Comín va explicar aquest increment dels recursos // Foto: gencat

El departament d’Ensenyament potencia una atenció integral per l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de trastorn mental. És per això, que les actuacions en aquest àmbit s’han reforçat els darrers cursos amb tres aspectes clau: la creació del CRETDIC el 2016, centre de recursos per a atendre als alumnes a dificultats relacionades amb la salut mental, i, en col·laboració amb el departament de Salut, la posada en marxa de les aules integrals de suport (AIS) als centres educatius el curs 2016-17 i  el suport dels centres de salut mental infantil i juvenil a Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE).

Així mateix, també cal tenir en compte el suport del CSMIJ als centres d’educació especial. En aquest sentit, els centres d’educació especial que escolaritzen un alt nombre d’alumnes amb trastorns de l’espectre autista reben orientacions i assessorament de professionals de la psiquiatria i psicologia clínica del CSMIJ de la seva zona.

En l’atenció integral a aquest alumnat, destaca el treball en xarxa entre els departaments d’Ensenyament, Salut i Benestar Social i Família, amb les unitats funcionals per a l’atenció dels infants i joves amb TEA (trastorn de l’espectre autista), la implementació del protocol de coordinació per a l’atenció als alumnes amb TDAH i la creació del model d’atenció a la salut mental en els centres educatius.

En el marc del Pla director de salut mental i addiccions del departament de Salut, es va aprovar l’any 2013 el “Pla d’atenció integral a les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA)”. Aquest contempla la creació d’unitats funcionals de TEA que responen a la voluntat d’integració de professionals dels serveis existents per fer una tasca assistencial i educativa concreta als infants i adolescents que pateixen el trastorn. Fins l’actualitat, s’han posat en marxa i avaluat 7 unitats funcionals, que aquest any s’ampliaran a 23.

Amb la implementació del protocol de coordinació per a l’atenció als alumnes amb TDAH,  l’objectiu és millorar en la coordinació entre els equips d’assessorament psicopedagògic (EAP) del departament d’Ensenyament i els centres de salut mental infanto-juvenil per tal de garantir el tractament integral i integrat del TDAH, tant en el procés de detecció i diagnòstic com en el procés d’intervenció educativa i clínica.

En darrer lloc, s’ha creat el model d’atenció a la salut mental en els centres educatius, que Ensenyament ha treballat conjuntament amb el departament de Salut i amb les entitats del Sector. El model permet donar una resposta educativa integral des de les activitats de promoció que s’han de posar en funcionament fins a les activitats específiques per a l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de dificultats relacionades amb la salut mental dels infants i els joves.

El Govern de la Generalitat va presentar l’estratègia 2017-2019 del Pla integral d’atenció a les persones amb trastorns mentals i addiccions. A grans trets, l’estratègia que es proposa consolida el model d’atenció comunitari i orienta l’organització dels serveis d’atenció des del paradigma del model de recuperació.

Comparteix Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Deixa un comentari