AMPANS posarà en marxa el proper curs escolar 2017-2018 un Itinerari Formatiu Específic (IFE) de formació adaptada per a alumnes amb necessitats educatives especials. L’entitat se suma així a la oferta de places del pla pilot experimental d’IFE, que la Generalitat va engegar l’any passat a vuit centres, i que ara n’hi ha un total de 16. Concretament l’IFE d’Auxiliar de Vendes i Atenció al Públic, amb una durada de 4 cursos, l’últim dels quals inclou formació en centres de treball.
Els itineraris inclouen continguts professionalitzadors i continguts relacionats amb el desenvolupament d’habilitats personals i socials. L’objectiu és que els alumnes incrementin l’autonomia personal i assoleixin les competències professionals que els facilitin la transició a la vida adulta i la inclusió social i laboral.
Per poder accedir a l’IFE, l’alumnat ha de tenir entre 16 i 20 anys i tenir necessitats educatives especials associades a discapacitat intel·lectual, inclosos els alumnes amb trastorn de l’espectre autista (TEA) amb discapacitat lleu o moderada.
L’escola Jeroni Moragas, tot un referent
Els cursos s’impartiran a l’escola Jeroni de Moragas d’AMPANS, un centre educatiu concertat amb el Departament d’Ensenyament. Actualment atén més de 200 alumnes amb necessitats educatives especials en edats compreses entre els 3 i els 20 anys. És una escola capdavantera en itineraris formatius adaptats als alumnes per avançar cap a l’autonomia social i laboral, amb el focus centrat en les habilitats i interessos dels alumnes i el procés de transició al treball.
Des de l’any 2015, l’Escola Jeroni de Moragas és Centre d’Educació Especial Proveïdor de Serveis i Recursos de Suport a la Inclusió (CEEPSIR). Va ser seleccionada en convocatòria pública del Departament d’Ensenyament per desenvolupar programes i serveis de suport a l’escolarització d’alumnes amb discapacitat als centres ordinaris. Paral·lelament, desenvolupa accions de suport com a centre de referència als centres ordinaris de la comarca del Bages i el Solsonès.
El centre també forma part d’un projecte de transformació de centres d’educació especial, 6 a tot Catalunya, que pretén fer una revisió exhaustiva de els pràctiques educatives internes per assolir unes pràctiques educatives basades en l’evidència de resultats acadèmics, social i personals que siguin excel·lents i d’alta qualitat.
L’escola parteix d’una metodologia de treball per projectes basat en les intel·ligències múltiples i amb estratègies de suport a la conducta, basat en el model de Suport Conductual Positiu.